Ny hotline med mere telefontid

5. januar 2018

Som borger i Halsnæs skal du fremover ringe til Den Digitale Hotline på 70 20 00 00, når du får brug for hjælp til kommunens digitale selvbetjeningsløsninger. Den tidligere Hotline Sjælland er fra 1. januar 2018 fusioneret med det jyske kontaktcentersamarbejde Den Digitale Hotline, og har fra nu af både længere åbningstid i hverdagene og søndagsåbent.

Med den nye hotline-fusion indgår Halsnæs Kommune fremover i et tværkommunalt samarbejde med i alt 36 af landets kommuner om Den Digitale Hotline – i daglig tale DDH. 

”I disse år flytter flere og flere serviceopgaver over på digitale selvbetjeningsløsninger på kommunens hjemmeside eller Borger.dk, hvor folk selv skal udfylde formularer og sende ansøgninger ind elektronisk, når de skal have nyt pas eller kørekort, skifte læge eller flytte folkeregisteradresse. Det er ikke altid lige nemt at finde ud af for alle, og derfor er det en rigtig god service for vores borgere, at man kan ringe til Den Digitale Hotline, hvis man sidder og bøvler med det foran computeren derhjemme,” siger borgmester Steffen Jensen. 

”I Halsnæs Kommune oplever vores borgerservicemedarbejdere en stor efterspørgsel fra borgerne om råd og vejledning via hotlinen. Med det nye hotline-samarbejde er åbningstiden ovenikøbet blevet udvidet betragteligt, så det nu også er muligt både at få hjælp morgen og aften – og sågar om søndagen,” fortsætter borgmesteren. 

Med Den Digitale Hotline kan Halsnæs-borgerne nu få telefonisk hjælp til den digitale selvbetjening langt udover Rådhusets almindelige åbningstider. Mandag til torsdag kl. 8-20, fredag kl. 8-16 samt søndag kl. 16-20 kan borgere få hjælp til alle selvbetjeningsløsninger på kommunens hjemmeside og Borger.dk, herunder: 

• Sundhedskort 
• Pas og kørekort 
• Folkeregister og flytning
• Generelle råd og vejledning

Stor efterspørgsel på hotlineservice

Der er stor efterspørgsel på denne service. En opgørelse viser, at Hotline Sjælland alene i uge 40 i 2017 modtog i alt 241 henvendelser, og at dette niveau er forholdsvist konstant. 

Samlet set besvarede de seks kommuner i Hotline Sjælland-samarbejdet, der ud over Halsnæs tæller Egedal, Roskilde, Furesø, Fredensborg og Holbæk, cirka 14.000 opkald årligt, og byder derfor ind med stor faglig viden i det nye samarbejde om Den Digitale Hotline og et team af dygtige og erfarne medarbejdere. 

For borgerne betyder samarbejdet en større tilgængelighed, da borgerne kan ringe og få hjælp ud over almindelig åbningstid. For kommunerne er udvidelsen af DDH en styrkelse af det kommunale samarbejde om at servicere borgere per telefon - og dermed lig med større effektivitet og bedre udnyttelse af ressourcerne. 

Den Digitale Hotline har indtil fusionen med de seks kommuner i Hotline Sjælland omfattet i alt 30 kommuner i Midt- og Nordjylland, og har årligt besvaret cirka 120.000 opkald fra borgerne. 

Læs mere om Den Digitale Hotline