Læs om, hvad COVID-19 betyder for indsatserne fra Social Service og Familier.
Læs om, hvad COVID-19 kommer til at betyde for dig, hvis du modtager indsatser fra Social Service og Familier i Halsnæs Kommune. Siden opdateres løbende.
Mange aktiviteter, services og tilbud i Halsnæs kommune er ændret eller lukket grundet COVID-19.
Halsnæs kommune følger Sundhedsstyrelsens anbefalinger, og iværksætter løbende tiltag for at forebygge smitte af virusset – særligt af hensyn til kommunens udsatte og ældre borgere.
Neden for kan du se, hvordan de forskellige områder er påvirket, og hvordan du kan komme i kontakt med os.
Driften er normaliseret. Alle møder og samtaler gennemføres som vanligt, dog med behørig hensyntagen til gældende retningslinjer og sikkerhedsforanstaltninger.
Du kan henvende dig pr. mail eller telefon, hvis du har brug for kontakt til din sagsbehandler eller andre medarbejdere i Familieafdelingen. Du kan også få kontakt til Familieafdelingen ved at kontakte Halsnæs Kommunes Borgerservice på telefon: 47 78 40 00 eller mail@halsnaes.dk.
PPR har genoptaget alle normale aktiviter i forhold familier, skoler og dagtilbud, dog med behørig hensyntagen til gældende retningslinjer og sikkerhedsforanstaltninger.
Du kan henvende dig pr. mail eller telefon, hvis du har brug for kontakt til en medarbejder i PPR. Du kan også få kontakt til PPR ved at kontakte Halsnæs Kommunes Borgerservice på telefon: 47 78 40 00 eller mail@halsnaes.dk.
Birkehuset er Halsnæs Kommunes eftermiddags-/aftentilbud til udsatte børn. Birkehuset er tilbage i normal drift.
Vi følger dog myndighedernes anbefalinger, og sikrer at alle børn og medarbejdere vasker og spritter hænder jævnligt.
Bliver barnet syg, skal barnet holdes hjemme. Vi kan først tage imod barnet igen, når der ikke har været sygdomssymptomer i 48 timer. Dette gælder selvfølgelig også personalet.
Åbent hus er genoptaget i Familiehuset i Frederiksværk. Åbent hus i Hundested starter op torsdag den 3. september 2020.
Åbent hus for unge mødre har fra 20. august åbnet for gruppeforløb med tilmelding.
Sundhedsplejerskerne tilbyder hjemmebesøg som vanligt. Inden besøget kontakter sundhedsplejersken jer for at høre om, der er smitsom sygdom i hjemmet. Hun vil ligeledes anbefale jer at lufte godt ud, inden hun kommer på besøg, samt at I har foretaget god håndhygiejne på jer selv og jeres barn.
Sundhedsplejerskerne vil have øget opmærksomhed på hygiejne og vil derfor ikke give hånd eller anden fysisk kontakt. Hun vil sidde i en afstand på 1-2 meter fra jer.
Har I brug for at snakke med jeres sundhedsplejerske, så ring til hende.
Der kommer meget information om Coronavirus disse dage, så hold jer gerne opdateret på de danske myndigheders fælles hjemmeside om COVID-19.
UNGMOD har åbent igen, men på grund af COVID-19 er det hele anderledes lidt endnu.
Du kan få en tid ved at sende en sms til 61 24 56 45. Skriv dit navn, og hvad det drejer sig om i sms'en.
Almindelig drop–in tid om tirsdagen er stadig lukket.
Du kan kun komme ind, hvis du har en aftale. Der er plads til 4 personer i venteværelset.
Hvis du har en ven eller ledsager med, skal de vente uden for bygningen.
Du skal være opmærksom på hygiejne (sprit dine hænder).
Hvis du har symptomer på COVID-19, eller på anden måde føler dig syg, skal du ikke komme ind.
Foreløbig prøver vi stadig at klare så meget som muligt over telefonen, men ALLE er velkomne til at skrive og spørge, om det man gerne vil have svar på kræver et besøg i UNGMOD.
I Ungehyblerne er der igen almindelig hverdag.
Det er åbnet for besøgende på Ungehyblerne. Ved alle former for besøg er det vigtigt, at det sker under hensyntagen til sundhedsmyndighedernes anbefalinger og hygiejneråd om, hvordan smitte forebygges.
Sagsbehandling og mødeaktivitet på alle områder er genoptaget, dog med behørig hensyntagen til gældende retningslinjer og sikkerhedsforanstaltninger.
Det betyder bl.a., at der fortsat vil blive gjort brug af alternative mødeformer, såsom telefon og skype eller udendørs. Hvorvidt et møde afholdes fysisk udendørs, på skype eller på anden vis, besluttes ud ud fra en konkret og individuel vurdering i forhold til hvad der giver mening i den enkelte situation.
Du kan fortsat få kontakt til din rådgiver, ligesom du plejer, på direkte telefon eller mail. Alternativt kan du få kontakt til din rådgiver ved at kontakte Halsnæs Kommunes Borgerservice på telefon: 47 78 40 00 eller mail@halsnaes.dk
Der kan fortsat være forlænget sagsbehandlingstid, og de berørte borgere vil blive orienteret herom.
Har du ikke et igangværende forløb og/eller ønsker du råd og vejledning, skal du kontakte Halsnæs Kommunes Borgerservice på telefon: 47 78 40 00 eller mail: mail@halsnaes.dk. Se deres åbningstider her. Du vil herefter blive kontaktet af en rådgiver snarest muligt.
Alkohol- og stofrådgivningen har åbent. Du vil dog blive spurgt ind til eventuelle syptomer, før du bliver lukket ind.
Alle Halsnæs Kommunes botilbud holdes åbne, det samme gælder kommunens støttede boliger herunder bofællesskaberne Havlit og Fjorden. Det samme gælder som udgangspunkt for borgere, som er tilknyttet private eller udenbys tilbud.
Ovenstående jf. servicelovens §§ 107-108
COVID-19 og den forandrede hverdag på botilbuddene
Alt imens forandringer naturligvis fylder, sigter Botilbuddene efter at fastholde en hverdag, der er så tæt på det normale som muligt.
Der er iværksat rutiner med daglige aktiviteter og dag- og beskæftigelsestilbud for borgerne er tilrettet forholdsregler for COVID-19, så borgerne kan komme på deres tilbud.
Aktiviteter som gåture i frisk luft, krea, sang og musik sker i mindre grupper og med en god balance mellem at være alene og sammen med andre.
Borgerne gives også frirum til at nyde at udefrakommende krav er mindsket, og at de i stedet med ro kan deltage i aktiviteter efter egne ønsker.
Med brug af digitale medier, som fx Facetime, får borgerne støtte til at holde kontakt og ”ses” med venner og pårørende.
Alt taget i betragtning, så fungerer hverdagen på Botilbuddene godt. Indimellem rammer den naturlige frustration over ikke at kunne gøre helt, som man plejer, men overordnet set er stemningen på botilbuddene god, og der er smil og latter, som vi alle kender det.
Besøg på Botilbuddene
Det er muligt at komme på besøg på Botilbuddene, men gæster skal anvende visir eller mundbind, hvis besøget foregår indendørs.
Botilbuddene håber på, at brug af visir og mundbind kan forhindre, at det bliver nødvendigt at tage yderligere besøgsrestriktioner i brug.
Ved alle former for besøg er det vigtigt, at det sker under hensyntagen til sundhedsmyndighedernes anbefalinger og hygiejneråd om, hvordan smitte forebygges.
Center for Voksenstøtte løser nu alle individuelle opgaver.
Vi passer godt på både vores borgere og vores medarbejdere, hvorfor vi udfører vores vejledning og støtte lidt anerledes end vanligt og efter Sundhedsmyndighedernes anbefalinger. Samtaler kan foregår via telefon eller udendørs med den støtteperson, du allerede kender, men kan efter en individuel vurdering gennemføres ved kortere besøg i hjemmet.
Vi har genoptaget vores åben rådgivning, men du skal bestille tid og vil inden aftalen blive spurgt ind til symptomer på COVID19.
Vores gruppetilbud er delvist på pause, da vi ikke kan efterleve Sundhedsmyndighedernes anbefalinger i nuværende lokaler, men vi har etableret gågrupper for de borgere med størst behov og arbejder på at afholde diverse udendørs gruppeaktiviteter henover sommeren. Lokalesituationen forventes løst efter sommerferien, så vi kan genoptage flere af vores gruppeaktiviteter.
Ovenstående jf. servicelovens § 85
Sølager har igen åbent for alle medarbejdere, der tages hensyn til gældende retningslinjer og sikkerhedsforanstaltninger. .
Eventuelle spørgsmål rettes til leder af Sølager Værksted Ole Christensen på tlf. 40 90 73 24.