Sagsbehandlingstiderne er udtryk for, hvor lang tid der må gå, fra kommunen modtager en ansøgning fra en borger, til afgørelsen skal være truffet af kommunen. Sagsbehandlingstiden afhænger af de enkelte sagstyper og af sagens kompleksitet. Når der ikke kan træffes beslutning med det samme, vil du få tilsendt et brev med svar om forventet sagsbehandlingstid.
Svartider
Svartiderne skal forstås, som den tid der går, fra kommunen modtager din henvendelse, til der kvitteres for denne henvendelse med et svarbrev. Henvendelsen kan i udgangspunktet vedrøre alt lige fra ansøgning om en ydelse, anmodning om aktindsigt, klage over en afgørelse mv. En henvendelse besvares hurtigst muligt og oftest inden 7 arbejdsdage.
Svartider er ikke sagsbehandlingstider og er derfor ikke udtryk for den tid, det tager for kommunen at træffe afgørelse om en konkret ydelse.
Sagsbehandlingstider
Sagsbehandlingstider regnes fra det tidspunkt, hvor kommunen har modtaget din ansøgning, vedlagt alle de nødvendige oplysninger:
Under de enkelte sagsområder finder du sagsbehandlingstider på, hvor lang tid der må gå, inden der skal være truffet en afgørelse i forskellige sager.
Lovgrundlag
Halsnæs Kommune følger reglerne i Retssikkerhedsloven § 3, der siger:
- at kommunen skal behandle borgernes spørgsmål om hjælp hurtigt
- at Byrådet skal fastsætte frister for hvor lang tid der må gå, fra kommunen modtager en ansøgning, til afgørelsen skal være truffet. Sagsbehandlingstiden kan afhænge af de enkelte sags typer samt af sagens kompleksitet
- at kommunen skal give borgerne besked, hvis fristen for at træffe afgørelse i en konkret sag ikke kan overholdes
- at kommunen skal oplyse om de til en hver tid givne frister som gælder for kommunen
Som borger har du ret til aktindsigt i de dokumenter, der indgår i sagsbehandlingen i den offentlige forvaltning, jf. Offentlighedsloven.
Anmodning om aktindsigt
Du kan henvende dig via brev, fax, mail, telefonisk eller personligt til det område, der har den pågældende sag.
Dækker din anmodning flere områder, bedes du henvende dig skriftlig eller telefonisk til Ledelsesbetjening og Kommunikation på 47 78 40 00, mail@halsnaes.dk.
Retten til aktindsigt omfatter alle dokumenter dog med visse undtagelser, jf. Offentlighedslovens kapitel 3:
-
der gives ikke aktindsigt i interne arbejdsdokumenter
-
der gives kun aktindsigt i eksisterende materiale - kommunen er således ikke forpligtet til at udarbejde materiale, analyser, statistikker mv.
Er du part i en sag, det vil sige direkte berørt af kommunens afgørelse, har du krav på aktindsigt efter reglerne i Forvaltningsloven.
Halsnæs Kommunen gemmer kun dokumenter i henholdsvis 5 eller 10 år efter sagsafslutning, jf. Lovbekendtgørelse nr. 1035 af 21/08/2007.
Svarfrist
Svarfristen er 7 arbejdsdage. Har kommunen ikke givet eller afslået din anmodning om aktindsigt inden de 7 arbejdsdage, modtager du et brev med årsagen til, at din anmodning endnu ikke er besvaret, samt hvornår du kan forvente svar.
Kopi eller gennemsyn
Du modtager en kopi af sagens dokumenter i din e-Boks. Papirkopier er som regel gratis, men Justitsministeriet har fastsat regler for betaling af papirkopier, der udleveres efter reglerne i Offentlighedsloven.
Hvis der er tale om et betydeligt antal dokumenter, eller hvis dokumenternes form er vanskelige at kopiere, kan kommunen dog bestemme, at aktindsigten skal gennemføres ved gennemsyn af akterne på Rådhuset.
Som borger har du ret til Indsigt i personlige oplysninger, der indgår i sagsbehandlingen, jf. Databeskyttelsesforordningen, artikel 15.
Regler om Indsigt følger en EU forordning og adskiller sig bl.a. fra reglerne om Aktindsigt ved at have længere svarfrist.
Anmodning om indsigt
Du kan henvende dig på mail@halsnaes.dk, pr. brev, telefonisk på 47 78 40 00.
Svarfrist
Svarfristen er 1 måned. Har kommunen ikke givet dig svar eller afslået din anmodning om indsigt inden 1 måned, modtager du et brev med årsagen til, at din anmodning endnu ikke er besvaret samt hvornår du kan forvente svar.
Kopi eller mundtligt
Udskrifter om personlige oplysninger sendes til din e-Boks.
Klagemulighed
Datatilsynet
Borgergade 28, 5
1300 København K
Kommunen skal i klagevejledningen gøre klart:
- Hvem du skal klage til
- Hvordan du klager
- Om der er tidsfrist for klagen
Hvis du får afslag på en afgørelse, vil der stå hvor du skal klage.
Ankestyrelsen fører tilsyn med Halsnæs Kommune.
Du kan dog kun klage til Ankestyrelsen, hvis der ikke er nævnt en anden klagemulighed i kommunens afgørelse.
Folketingets ombudsmand fører kontrol med den offentlige forvaltning.
Folketingets ombudsmand holder øje med, at vi som kommune overholder loven, og at vi har god forvaltningsskik. Dette betyder, at der skal være god opførsel i forvaltningen. Ombudsmanden kan selv tage sager op og nærmere undersøge klager.
Vejledende sagsbehandlingstider i Plan og Byg
Vejledende sagsbehandlingstider i Plan og Byg | Lov | Tid | Note |
---|---|---|---|
Fritliggende enfamiliehuse, sommerhuse, om- og tilbygninger af disse. Garager, carporte, udhuse og lignende, hvis der tilsammen bygges over 50 m² |
BR18 - kap. 1.3.1 |
6 uger |
1 |
Erhvervssager (prioriteres først) | BR18 - kap. 1.3.2 og 1.3.3. |
6 uger | 1 |
Lovliggørelsessager | BR18 | minimum 8 uger | 2 |
Landzonebehandling (inkl. offentliggørelse) | Planloven | 12 uger | 1 |
Dispensationer lokalplaner | Planloven | 8 uger | 1 |
Matrikelsager, udstykningssager, arealoverførsler, sammenlægning | Udstykningsloven | 4 uger | 1 |
Nedlægning af boliger | Boligregulerings-loven | 4 uger | 1 |
Ejendomsavancebeskatning |
Ejendomsavance-beskatningsloven |
2 uger | |
Kommuneplantillæg (konkret projekt) | Planloven | 12 mdr. | 3 |
Lokalplaner (konkret projekt) | Planloven | 12 mdr. | 3 |
Fastlæggelse og forespørgsel af adresser og vejnavne | BBR | 2 uger | 4 |
Forespørgsel om ændringer i BBR | BBR | 2 uger | |
Udlån af offentlige pladser | 2 uger | ||
Ansøgning om tilladelse til beboelse i sommerhus |
Planloven |
2 uger | 4 |
Note | |||
1. Sagsbehandlingstiden er afhængig af, at det indsendte materiale er fyldestgørende og indsendt via www.bygogmiljoe.dk | |||
2. Lovliggørelsessager er nedprioriteret i forhold til øvrige sager. Lovliggørelsessager behandles i den rækkefølge, de kommer ind i, dog således af væsentlige overtrædelser behandles først. Lovliggørelsessager indbefatter bl.a. partshøringer, forhandlinger m.m. | |||
3. Sagsbehandlingstiden er afhængig af, at bygherre selv udarbejder udkast til lokalplan/kortbilag efter aftale med sagsbehandler | |||
4. Sagsbehandlingstiden er afhængig af, om sagen kræver udvalgsbehandling. |
Nedenfor er en oversigt over sagsbehandlingstider på Handicap og Voksenområdet. Sagsbehandlingstiden regnes fra Handicap og Voksenafdelingen modtager en ansøgning om en ydelse på et konkret område, til der skal være truffet en afgørelse. Sagerne tilstræbes behandlet så hurtigt som muligt. Hvis fristen ikke kan overholdes i en konkret sag, orienteres borgeren om, grunden til forsinkelsen og hvornår borgeren kan forvente en afgørelse.
Gældende lovgivning |
Sagsbehandlings-tid |
Sagsbehandlings-tid for hjemviste sager | |
Efterværn – tilbud til unge mellem 18 og 22 år | Serviceloven § 76 | Afgørelse skal træffes senest når den unge er 17½ år. | 2 måneder |
Socialpædagogisk bistand | Serviceloven § 85 | 4 måneder | 4 måneder |
Borgerstyret Personlig Assistance | Serviceloven § 96 | 7 måneder | 7 måneder |
Ledsageordningen | Serviceloven § 97 | 4 måneder | 4 måneder |
Kontaktperson til døvblinde | Serviceloven § 98 | 3 måneder | 3 måneder |
Støtte- og kontaktpersonordningen | Serviceloven § 99 | Der reageres som udgangspunkt indenfor 2 hverdage |
Der reageres som udgangspunkt indenfor 2 hverdage |
Støtte til merudgifter | Serviceloven § 100 | 4 måneder | 4 måneder |
Beskyttet beskæftigelse | Serviceloven § 103 | 5 måneder | 5 måneder |
Aktivitets- og samværstilbud | Serviceloven § 104 | 5 måneder | 5 måneder |
Midlertidigt botilbud |
Serviceloven § 107, stk. 1 Serviceloven § 107, stk. 2 |
4 måneder 6 måneder |
4 måneder 6 måneder |
Længerevarende botilbud | Serviceloven § 108 | 6 måneder | 6 måneder |
Krisecentre og forsorgshjem | Serviceloven §§ 109 og 110 | Afgørelsen er truffet øjeblikkeligt ved leders beslutning om at indskrive (eller ikke indskrive) borgeren. |
Afgørelsen er truffet øjeblikkeligt ved leders beslutning om at indskrive (eller ikke indskrive) borgeren. |
Individuel befordring | Serviceloven § 117 | 4 uger (normalt 14 dage) | 4 uger (normalt 14 dage) |
Social og lægelig behandling af stofmisbrugere |
Serviceloven § 101 og Sundhedsloven § 142 |
14 dage | 14 dage |
Behandling af alkoholmisbrugere | Sundhedsloven § 141 | 14 dage | 14 dage |
Kompenserende specialundervisning | Lov om specialundervisning for voksne § 1 |
8 uger (generelt) 4 uger (Kommunikations-centret) |
8 uger (generelt) 4 uger (Kommunikations-centret) |
Særligt Tilrettelagt Ungdomsuddannelse | Lov om ungdomsuddannelse for unge med særlige behov | 4 måneder | 4 måneder |
Magtanvendelse på dag- og døgntilbud i Halsnæs Kommune | Serviceloven §§ 125-129 | 8 uger | 8 uger |
Tilbud og handleplaner til hjemløse | Serviceloven § 141 | 4 måneder | 4 måneder |
Koordinering af handleplan mellem Halsnæs Kommune og Kriminalforsorgen | Socialministeriets bekendtgørelse nr. 642 af 15. juni 2006 §§ 1 og 3 | 3 måneder | 3 måneder |
Kvalitetsstandarder for Visitationen
Visitationen arbejder ud fra politisk godkendte kvalitetstandarder. Kvalitetsstandarderne indeholder oplysninger om, hvilke ydelser du som borger i Halsnæs Kommune kan få hjælp til.
Vi har udarbejdet seks hæfter, der beskriver de forskellige aktiviteter og tilbud, der findes i kommunen. Hæfterne beskriver også kommunens politisk fastsatte serviceniveau. Formålet med hæfterne er at give dig og dine pårørende et overblik over kommunens forskellige tilbud og aktiviteter, samt hvilke muligheder der er for støtte og hjælp i Halsnæs Kommune.