Vision 2035: Halsnæs i bevægelse

Byrådet i Halsnæs Kommune har i december 2022 vedtaget kommunens nye vision. Visionen hedder "Halsnæs i bevægelse" og sætter retningen for Halsnæs Kommune frem mod år 2035.

Målet for visionen er, at Halsnæs i 2035 vælges til af flere for vores rå og autentiske natur, gode muligheder i livet for alle, sunde rammer for børn og unge og høj uddannelseskvalitet.

Overordnet set skal visionen være med til at udvikle de styrker, der gør Halsnæs unik.

For at føre visionens mål ud i livet har Halsnæs Kommune tre strategiske pejlemærker, som der frem mod 2035 skal arbejdes efter. Klik på hvert af de tre pejlemærker og læs mere om det enkelte pejlemærke, og hvilke indsatser der knytter sig til netop det pejlemærke:

  1. Halsnæs tiltrækker borgere og besøgende gennem levende bymiljøer, enestående natur og et rigt foreningsliv.
  2. Halsnæs styrker borgernes muligheder i livet gennem sundhed og uddannelse.
  3. Halsnæs værner om den rå og autentiske natur og bidrager til den grønne omstilling.

"Halsnæs i bevægelse" er en revision af og erstatning for "Vision 2030 - oplev det rå og autentiske Halsnæs".

Handleplan skal understøtte visionen

Af de tre pejlemærker udspringer der fire tværgående indsatser, som tilsammen udgør en handleplan for visionen. Indsatserne skal være i mål senest i 2035 - og gerne før.

Arbejdet med indsatserne gør det muligt at følge med i, hvorvidt Halsnæs Kommune indfrier visionens mål ved at arbejde strategiske med pejlemærkerne.

Nedenfor kan du se en oversigt over de fire indsatser.

De 4 indsatser

Mål: Vi tiltrækker flere borgere til Halsnæs og udvikler identiteten i vores lokalmiljøer, så de bliver endnu mere levende at bo i, arbejde fra og besøge.

Vi vil skabe balance i befolkningssammensætningen ved at tiltrække borgere og udvikle boligmassen, infrastrukturen, bredden i forskellige boformer og vores lokale fællesskaber. Flere skal flytte til end fra Halsnæs. Vi vil være et af de steder, mennesker flytter hen for at få et liv med mere frihed, afslappet stemning og rum til forskellighed. I Halsnæs får man mere for pengene.

Vi vil udnytte vores stedbundne potentialer – både i naturen og kulturen. Det skal være attraktivt at besøge Halsnæs hele året, og flere skal finde vej uden for højsæsonen. Samtidig vil vi skabe stærke vækstbetingelser for erhverv og turisme, så vi styrker kvaliteten af turismetilbuddene og øger helårsbeskæftigelsen.

Projekter 1.1: Udvikling af ny bosætningsstrategi

Halsnæs Kommune vil i 2023 udvikle en ny bosætningsstrategi, der skal indfri ambitionen om, at flere flytter til end fra Halsnæs senest i 2035.

Som fundament for bosætningsstrategien skal der udarbejdes analyser af forskellige befolkningssegmenters boligpræferencer og flyttemønstre. Der er behov for dybdegående kvalitative analyser, der kan skabe indsigt i, hvilke konkrete overvejelser nylige til- og fraflyttere har gjort sig i forbindelse med til- eller fraflytning fra Halsnæs. Formålet er at skabe viden om, hvilke boliger og hvilke kommunale faciliteter der tiltrækker og fastholder hvilke segmenter.

Derudover skal det undersøges, hvordan det vil påvirke kommunens socioøkonomiske profil, hvis der bliver opført flere seniorbofællesskaber. I den sammenhæng skal der ses på, hvordan generationsfællesskaber, hvor flere aldersgrupper bor i fællesskab, og andre hybride former for fællesskaber eventuelt kan understøtte ambitionen om at bringe kommunens befolkningssammensætning mere i balance.

Bosætningsstrategien skal både adressere ankomststrukturen til Halsnæs Kommune generelt og ankomstforholdene til lokalmiljøerne. Ankomsten til Halsnæs Kommune er i dag flere steder præget af upræsentable forhold, ligesom der er begrænset ”markedsføring” af lokalområder fra hovedvejene.

Endelig skal bosætningsstrategien forholde sig til strategiske opkøb, herunder hvordan der samtidig med både fortætning og udvidelse kan udvikles et lokalmiljø med kulturelle tilbud og velfærdsinstitutioner.

Bosætningsstrategien bør forholde sig til spørgsmålet om bæredygtighed og klimasikring. Fokus skal være på at skabe holdbare og langtidssikrede boligområder.

Bosætningsstrategien skal tænkes sammen med digitale markedsførings- og kommunikationsformer. I den forbindelse skal der arbejdes med kommunens hjemmeside i bosætningsøjemed og en generel styrket digital tilstedeværelse med det formål at fremme bosætning.

Projekt 1.2: Udvikling af mobilitet: Digital og trafikal infrastruktur

Halsnæs Kommunes eksisterende strategi for trafik og infrastruktur 2020-2028 arbejder med tre overordnede indsatsområder:

  1. Trygge og sikre skoleveje
  2. Ingen uheld og god fremkommelighed i Halsnæs Kommune
  3. Flere op på cyklen.

Denne strategi og de indeholdte initiativer består med den nye vision.

En forudsætning for at styrke bosætningen i Halsnæs Kommune er at udvikle mobiliteten inden for samt til og fra kommunen.

Den digitale infrastruktur skal styrkes og udvikles. Halsnæs Kommune vil sikre god mobildækning, så borgere kan arbejde hjemmefra og bo i Halsnæs. Det betyder, at vi fortsat følger udviklingen og understøtter muligheden for at arbejde fleksibelt. Det kan ske gennem en dialog omkring masteplanen og udgravning til fiber-internet.

Halsnæs Kommune vil afsøge mulighederne for at søge midler fra puljen i Aftale om Infrastrukturplan 2035 til at ændre trafikforhold mellem land og by med styrket mobilitet for øje.

En styrket kollektiv transport som f.eks. S-tog til Frederiksværk vil også kunne styrke både klimaindsatsen og bosætningen afgørende. Det skal især ses i lyset af de foreløbige analyser fra DK2020-projektet, der indikerer, at transport er kilde til en stor del af kommunens CO2-udslip. Halsnæs Kommune vil arbejde på at fremme og udvikle de kollektive trafikforbindelser til Halsnæs.

Mål: Vi folder Nordsjællands rå og autentiske natur ud og fremmer den grønne omstilling.

Vi vil inddrage naturen i så mange aspekter af hverdagen som muligt og gøre den til omdrejningspunkt for livskvalitet, fællesskab og nye oplevelser. Det er en bunden opgave for Halsnæs Kommune at intensivere arbejdet med miljø, bæredygtighed og klima.

Vi vil skabe de nødvendige rammer for at træffe klimavenlige beslutninger. Vores stolte industritradition skal udvikles og bruges som løftestang for at nå et nyt niveau i den grønne omstilling.

Vi vil prioritere bæredygtige valg i kommunens egen drift og danne partnerskaber med erhvervslivet, organisationer og civilsamfund for at gøre klimaambitioner til handling. Det er i fællesskab med andre aktører (f.eks. fonde, oplevelsesaktører mv.), at Halsnæs kan skabe effekt i en styrket klimaindsats. Projekterne i dette indsatsområde er derfor alle tænkt som projekter, hvor Halsnæs Kommune skal arbejde med andre parter om at løfte opgaven.

Projekt 2.1: Naturen bringes i spil gennem større sammenhæng og målrettet formidling

Ved at give naturen mere plads og sikre eksisterende natur den korrekte drift får vi en mere robust natur. Vi vil i partnerskab med relevante aktører og fonde udvikle og skabe flere sammenhængende naturstrøg i Halsnæs, hvor naturens mangfoldighed kan trives og dens storhed kan opleves. Det kræver volumen, der kan indfries ved at skabe sammenhæng mellem eksisterende naturområder, så de bindes sammen gennem f.eks. økologiske korridorer og nem og grøn transport.

Indsatsen skal samtidig fokusere på vandets betydning for Halsnæs og at udnytte kommunens kyststrækning bedre end nu. Store dele af kyststrækningen fra Frederiksværk til Lynæs er i dag lukket af. Indsatsen skal afdække muligheden for at åbne strækingen, så der kommer lettere adgang og et naturstrøg langs kysten.

Det skal undersøges, om en mindre del af den kommunalt ejede landbrugsjord kan omlægges til naturformål og skabe national opmærksomhed om mere offentlig tilgængelig natur og en styrket grøn omstilling.

Målet med projektet at styrke den målrettede formidling af naturen til borgerne. Med en samlet formidlingspakke med fokus på kommunens tilbud på vand og søer målrettes naturformidlingen til både børnefamilier, unge og eksisterende brugere af naturen i Halsnæs. Vand og søer bør bruges aktivt til at sætte fokus på Halsnæs som turistattraktion. Der er et uudnyttet potentiale for f.eks. vandaktiviteter.

Projektet skal afsøge nye formidlingsformer og platforme, lette adgang til naturlegepladser og ”hverdags-natur” og udvikle flere unikke faciliteter, kort og naturruter. Indsatsen skal også undersøge muligheden for at knytte naturformidlingen sammen med kulturen gennem f.eks. audiowalks til konkrete stier, vandreruter og vandområder. Med nye formidlingsgreb åbnes natur- og kunstoplevelser mod nye segmenter, der måske ellers ikke får brugt naturen, men er interesseret i kulturelle oplevelser.

Projekt 2.2: Destinationsudvikling: kobling af naturen til turismeerhvervet

Der iværksættes et destinationsudviklingsprojekt, der skal styrke koblingen mellem natur og turismeerhverv. Ved at koble natur og turismeerhverv tættere sammen skabes også en platform, der kan tiltrække besøgende og nye borgere og dermed styrke bosætningen. Projektet skal rettes mod at etablere flere, bedre og mere alsidige overnatningsmuligheder. Derudover rettes indsatsen mod at skabe og udbrede appellerende fortællinger om kommunens lokalområder. Der kan arbejdes med at etablere flere stier langs kyst, søer og vandløb samt en attraktion på Nordmolen i Hundested.

Indsatsen rettes tillige mod at udnytte Halsninoen mere ved at udvikling turismeerhvervet langs ruten. Det kan ske ved at give bedre muligheder for pop-up virksomheder/pop-up events og alternative overnatningsmuligheder i naturen af ikke-permanent karakter.

Generelt skal koblingen mellem natur og turismeerhverv fokusere på at udvikle helhedsoplevelser. Der skal være mulighed for at booke overnatning, mad og oplevelser i sammenhæng. Der skal være en ”reason to go”. Det betyder en 360 graders turismeudvikling og fokus på formidling på både Oplev Halsnæs og VisitNordsjælland. Vi skal også have turismelokaliteter, som vores egne borgere vil bruge, og som er bæredygtige i forhold til vores hverdag og kommune.

Projekt 2.3: Bæredygtighed og grøn omstilling

Kommunens CO2-udslip udgør ca. 4 pct. af det samlede udslip i kommunen som geografisk enhed. For at Halsnæs kan sænke sit CO2-udslip, er der behov for at række ud over kommunen som virksomhed og sætte større fokus på kommunens aktiviteter, der involverer eksterne aktører, f.eks. gennem indkøb.

Halsnæs Kommune deltager i det store nationalt dækkende DK 2020-projekt, hvor vi har forpligtiget os til at lave en ambitiøs strategi for at nedbringe CO2-udslippet i hele kommunen som geografisk enhed. Dette indebærer en analyse af kilderne til og udviklingen i kommunens CO2-udslip, der foretages i første halvår af 2022. Gennem DK2020-projektet vil kommunen indgå i en dialog med virksomhederne om at minimere deres forbrug og reducere CO2-udledningerne.

Indsatsen for at styrke bæredygtighed og grøn omstilling fokuserer derudover på at genanvende affald, på kommunens bilflåde (udbud/indkøb af el-biler til f.eks. hjemmeplejen) samt en ladestanderstrategi, der fører kommunen ajour med Ladestanderbekendtgørelsens krav. Det giver lettere adgang til offentlige ladepunkter for kommunens medarbejdere, borgere, besøgende og handelsliv.

Samtidig er det centralt at energioptimere kommunens egne bygninger og undersøge muligheden for at konsolidere omfanget af kommunale bygningskvadratmeter.

Endelig vil vi som et led i projektet understøtte de borgere og virksomheder, der vil bidrage til innovative løsninger, som kan styrke den grønne omstilling inden for industri- og håndværkstraditionen.

Mål: Vi skaber livskvalitet og muligheder for børn og unge gennem uddannelse.

Alle børn og unge i Halsnæs Kommune har ret til et trygt og sundt liv med familie og venner, leg og læring. Vi vil styrke børn og unges tilknytning i det nære fællesskab ved at udvikle vores pædagogiske og læringsmæssige tilbud på tværs af aldre.

Vi vil understøtte børn og unges ønsker og håb for fremtiden ved at dyrke fællesskaber og skabe rammerne for, at de kan blive så dygtige, som de kan, og skaber ønsker og håb for fremtiden.

Samtidig skal alle unge og unge voksne, der kan, have en uddannelse. Vi hjælper børn og unge videre med en uddannelse – gerne en faglig eller videregående uddannelse. Andre unge og voksne tilbydes målrettet faglig opkvalificering, så de kan tage ansvar for eget liv og egen sundhed.

Projekter 3.1 Et styrket almenområde i dagtilbud og folkeskoler

Projektet med at styrke almenområdet i dagtilbud og skoler rettes mod implementeringen af strategien ”Sammen om praksis”.

Projektet er målrettet tidlig handling med og for børn, unge og familier, så børnene kan få et sammenhængende og ubrudt forløb i dagtilbud eller skole. Kommunens dagtilbud og skoler er indgangen til den støtte og hjælp, familierne har brug for, og støtten foregår i et helhedsorienteret og koordineret perspektiv. Der er velfungerende dagtilbud og folkeskoler for alle børn i de lokale bymiljøer, og de styrker det nære fællesskab, hvor børn trives og mødes på tværs af social baggrund.

Indsatsen har fokus på at udvikle mellemformer i skoler og dagtilbud, så flere børn med særlige behov kan modtage et relevant tilbud i almenområdet. Visitationsprocedurer og incitamentsstrukturer skal understøtte bevægelsen mod, at flere børn trives og udvikler sig i almenområdet.

Projekt 3.2 En styrket kvalitet i folkeskolen

Projektet med at styrke kvaliteten i folkeskolen skal medvirke til, at eleverne bliver så dygtige, som de kan, og at de fortsætter deres uddannelsesforløb på en ungdomsuddannelse. Samtidig sættes et målrettet arbejde i gang med at styrke den mentale sundhed gennem folkeskolen og med at skabe robuste børn og unge, der trives.

Indsatsen rettes mod at styrke samarbejdet med civilsamfundet. F.eks. mod forældre, foreninger, pensionister og frivillige, som alle kan være gode ambassadører for vores skoler. Der skal samtidig skabes et tættere samarbejde med forældrene med klare forventninger, ansvar og fællesskab omkring børnenes skolegang.

Indsatsen rettes desuden mod at forbedre elevernes afgangskarakterer. Det kan f.eks. ske ved at styrke lærernes evner til at forbedre elevernes testkompetencer og elevernes evner til brug af hjælpemidler. Samtidig rettes indsatsen mod at holde elevfraværet nede, fordi højt fravær påvirker afgangsprøvernes resultat negativt.

Et yderligere fokus er på at rekruttere, fastholde og opkvalificere lærere og pædagoger. Der er løbende fokus på kompetenceudvikling gennem f.eks. linjefag, merituddannelser og faglige vejlederuddannelser, styrkede naturfag, praksisudveksling blandt lærerne mv.

Kvaliteten i folkeskolen skal kobles til spørgsmålet om sundhed. Halsnæs Kommune vil arbejde på at gøre alle kommunens skoler til ”idrætsfolkeskoler” for at skabe rammerne for sunde børn, der holder af at bruge deres krop og udvikler et liv i og med bevægelse.

Projekt 3.3 Løft af unges uddannelsesniveau

Halsnæs arbejder aktivt for at uddanne arbejdskraft til fremtidens arbejdsmarked. Der er behov for at etablere et projekt, der vender udviklingen inden for uddannelse blandt Halsnæs’ ungdomsårgange. Andelen af unge voksne, der har grundskolen som højest gennemførte uddannelse, er steget i Halsnæs, mens den er faldet i resten af landet. Generelt tilegner ungdomsårgangene i Halsnæs sig mindre uddannelse, end hvad man kan forvente ud fra deres rammevilkår. Målet med projektet er at løfte uddannelsesniveauet til at være på niveau med resten af landet.

Indsatsen skal arbejde målrettet med at hæve uddannelsesgraden blandt unge og løfte unge ufaglærte til faglært niveau gennem blandt andet samarbejde med det lokale erhvervsliv, en opkvalificeringsstrategi for kommunen som arbejdsgiver og gennem den kommunale ungeindsats.

Det skal undersøges, hvordan Frederiksværk Gymnasium og HF på sigt kan udvides med en erhvervsuddannelse i et campuslignende miljø. Formålet er at tilbyde stærke ungdomsmiljøer og et alsidigt udbud af uddannelser for unge mennesker, der står foran at vælge uddannelse.

Mål: Vi styrker muligheden for et liv i trivsel og bevægelse.

Vi vil løfte sundhedsprofilen for borgere i alle aldre. Flere skal opleve fysisk og mental sundhed hele livet. Samtidig vil vi styrke ligheden i sundhed blandt både børn, unge og voksne ved at forebygge og målrette indsatser allerede tidligt i livet.

Det skal være let og inspirerende at have en aktiv fritid især for børn og unge, og vi vil understøtte, at børn og unge fastholder en aktiv livsstil gennem fællesskaber og indbydende faciliteter.

Vi vil målrette vores sundhedstilbud til også at favne de mest udsatte målgrupper, der i dag ellers ikke søger derhen. En vej til dette er blandt andet kulturen, som for mange bidrager til bedre mental trivsel.

Projekt 4.1 Styrkelse af den tværgående sundhedsorganisation

Målet med indsatsen er at styrke sundheden for børn og unge. Indsatsen skal medvirke til, at den samlede befolkning i kommunen på sigt bliver sundere og får mulighed for at leve et liv med større livskvalitet. Sunde rammer for børn og unge tiltrækker børnefamilier, der ser kommunen som et godt sted at være barn og vokse op i.

En tværgående sundhedsorganisation er etableret i 2021. Her arbejdes fremover målrettet og systematisk sammen om at forbedre børn og unges sundhed og trivsel. Indsatsen suppleres af et tværgående fokus på børn og unges generelle trivsel i dagtilbud, skoler og på ungdomsuddannelser på tværs af kommunale forvaltningsområder.

Projekt 4.2 Fremme af børn og unges sundhed gennem forebyggelse

Børn og unges sundhed er tæt forbundet med deres generelle trivsel og læring i dagtilbud, skoler og på ungdomsuddannelser. Projektet til at fremme børn og unges sundhed skal derfor have dedikeret fokus på den mentale sundhed.

Forebyggelsesindsatsen rettes mod at skabe de rette sunde rammer, som bidrager til sunde vaner. Det gælder f.eks. ryge- og alkoholvaner, men andre strukturelle tiltag som f.eks. morgenmad på skoler, forebyggende besøg hos gravide, styrkede forældrekompetencer mv skal også afdækkes. Et styrket forebyggende arbejde kræver samarbejde på tværs af forvaltningsområder. Indsatsen skal fokusere på at styrke nærheden i sundhed.

Endelig inkluderer projektet et partnerskabsprojekt, der skal involvere lokale aktører og skabe flere bevægelsesaktiviteter for børn og unge.

Projekt 4.3 Bevægelse og natur som veje til bedre sundhed

Vi vil have flere borgere i bevægelse – især blandt de unge. Den enkelte borgers oplevelse af at have gode udfoldelsesmuligheder er vigtig. Halsnæs vil videreudvikle sine bevægelsestilbud gennem partnerskaber med bl.a. DBU og DGI.

Indsatsen skal udnytte Halsnæs’ styrkepositioner inden for natur og vand, som i langt højere grad kan bringes i spil til gavn for bevægelse og folkesundheden. Indsatsen målrettes især børn og unge og en tidlig indsats i forhold til bevægelses- og motionsvaner f.eks. gennem foreningslivet, skoler og daginstitutioner.

Halsnæs Kommune vil styrke rammerne for selvorganiseret idræt i de eksisterende faciliteter i kommunen. Indsatsen rummer også initiativer og projekter rettet mod unge (13-30 år), der skal inspireres til bevægelse gennem aktiviteter og fællesskaber, herunder via inddragelse af sociale medier. Der tilrettelægges en kommunikationsindsats /-kampagne af kommunens idrætstilbud og mulighederne for selvorganiseret motion i naturen. Det skal undersøges, om der er kommunale strukturer, der kan bruges til at styrke foreningernes liv og engagere forældre til at være frivillige.