Tilladelser til arrangementer

Hvilke tilladelser og bevillinger skal jeg bruge til mit arrangement, og hvordan får jeg dem?

Hvis du står og skal afholde et arrangement i Halsnæs Kommune, så er der en række tilladelser og bevillinger, du skal have styr på inden arrangementet løber af stablen. Hvilke tilladelser og bevillinger du har brug for afhænger af, hvilken type arrangement du skal afholde.

Nedenfor har vi samlet en række eksempler på forskellige typer af arrangementer sammen med en oversigt over, hvilke tilladelser og bevillinger de enkelte arrangementer kræver. Hvis du ikke kan finde et arrangement, der svarer til det arrangement, du skal holde, så er du naturligvis velkommen til at kontakte Halsnæs Kommune for yderligere information.

 

Læs mere

Eksempel: En forening, som ikke i forvejen har en alkoholbevilling, fejrer et jubilæum og har inviteret medlemmer og tidligere medlemmer med til jubilæumsfest. Festen afholdes på foreningens egne arealer, som ejes af foreningen selv eller på en grund ejet af et foreningsmedlem.

Det skal du have styr på:

  • Serveres der ikke alkohol, skal afholdelsen af arrangementet anmeldes til Politiet på forhånd.
  • Hvis der i forbindelse med arrangementet opsættes midlertidige konstruktioner som fx telte, scener eller tribuner, kan det kræve en byggetilladelse/arrangementtilladelse. Læs mere herom ved at scrolle ned i bunden af denne side. Husk at indsende ansøgning om tilladelse, med fyldestgørende oplysninger med bl.a en situationsplan/arrangementsplan, senest 4 uger før arrangementet. Ved større arrangementer vil ansøgningen bliver behandlet efter dialog med Beredskabet. Ansøgningen skal sendes gennem Byg & Miljø 
  • Forskriften skal overholdes. Læs forskriften her
  • Fødevarestyrelsens regler om håndtering af fødevarer 
  • Tilladelse fra Halsnæs Kommune til afholdelse af arrangement på kommunal vej, hvis: Der opsættes skilte med markedsføring, vejvisningspile eller lignende, der opsættes udstyr på vejarealet som fx boder med mad og drikke eller hvis der sker trafikale ændringer. Ansøg via virk.dk hurtigst muligt og senest 1 måned før arrangementet skal afholdes.

Eksempel: En forening, som ikke i forvejen har en alkoholbevilling, fejrer et jubilæum og har inviteret medlemmer og tidligere medlemmer med til jubilæumsfest. Derudover er der sat en annonce i avisen, hvor alle interesserede er inviteret til at deltage i fejringen. Festen afholdes på foreningens egne arealer, som ejes af foreningen selv eller på en grund ejet af et foreningsmedlem.

Det skal du have styr på:

  • Lejlighedsbevilling hos Politiet, hvis der serveres alkohol.
  • Serveres der ikke alkohol skal afholdelsen af arrangementet anmeldes til Politiet på forhånd.
  • Hvis der i forbindelse med arrangementet opsættes midlertidige konstruktioner som fx telte, scener eller tribuner, kan det kræve en byggetilladelse/arrangementtilladelse. Læs mere herom ved at scrolle ned i bunden af denne side. Husk at indsende ansøgning om tilladelse, med fyldestgørende oplysninger med bl.a en situationsplan/arrangementsplan, senest 4 uger før arrangementet. Ved større arrangementer vil ansøgningen bliver behandlet efter dialog med Beredskabet. Ansøgningen skal sendes gennem Byg & Miljø 
  • Forskriften skal overholdes. Læs forskriften her.
  • Fødevarestyrelsens regler om håndtering af fødevarer 
  • Tilladelse fra Halsnæs Kommune til afholdelse af arrangement på kommunal vej, hvis: Der opsættes skilte med markedsføring, vejvisningspile eller lignende, der opsættes udstyr på vejarealet som fx boder med mad og drikke eller hvis der sker trafikale ændringer. Ansøg via virk.dk hurtigst muligt og senest 1 måned før arrangementet skal afholdes.

Hvis foreningen har en alkoholbevilling, skal foreningen kun søge flere tilladelser, hvis de har brug for at gøre noget, som rækker ud over bevillingen. F.eks. udvidet åbningstid, udeservering, musik eller hvis lokalerne bruges på en anden måde, end der er givet tilladelse til i bevillingen.

Derudover kan arrangementer med offentlig adgang blive markedsført gratis, hvis de oprettes som arrangementer i kalenderen på OplevHalsnæs. Klik her for at se kalenderen på OplevHalsnæs. For at kunne oprette dit arrangement i kalenderen, skal du være registreret som bruger. Du kan registrere dig gratis ved at klikke her, og så er du klar til at markedsføre dit arrangement på OplevHalsnæs.

 

Eksempel: En idrætsforening fejrer et jubilæum og har inviteret medlemmer, tidligere medlemmer med flere til jubilæumsfest. Festen afvikles i foreningens egen hal/lokaler, som er kommunalt ejede.

Det skal du have styr på:

  • Serveres der ikke alkohol skal afholdelsen af arrangementet anmeldes til Politiet på forhånd
  • Hvis der i forbindelse med arrangementet opsættes midlertidige konstruktioner som fx telte, scener eller tribuner, kan det kræve en byggetilladelse/arrangementtilladelse. Læs mere herom ved at scrolle ned i bunden af denne side. Husk at indsende ansøgning om tilladelse, med fyldestgørende oplysninger med bl.a en situationsplan/arrangementsplan, senest 4 uger før arrangementet. Ved større arrangementer vil ansøgningen bliver behandlet efter dialog med Beredskabet. Ansøgningen skal sendes gennem Byg & Miljø 
  • Forskriften skal overholdes. Læs forskriften her.
  • Fødevarestyrelsens regler om håndtering af fødevarer 
  • Brug af bygninger ud over de tidspunkter, foreningen råder over ved lokaletildeling, skal søges gennem Foreningsportalen
  • Tilladelse fra Halsnæs Kommune til afholdelse af arrangement på kommunal vej, hvis: Der opsættes skilte med markedsføring, vejvisningspile eller lignende, der opsættes udstyr på vejarealet som fx boder med mad og drikke eller hvis der sker trafikale ændringer. Ansøg via virk.dk hurtigst muligt og senest 1 måned før arrangementet skal afholdes.
  • Tilladelse fra Halsnæs Kommune om afholdelse af arrangement på kommunale pladser og grønne arealer. Betingelser for lån/leje af kommunale pladser og grønne arealer skal overholdes. Ansøg på mail@halsnaes.dk, Att. Plan og Byg.

 

Eksempel: En idrætsforening fejrer et jubilæum og har inviteret medlemmer, tidligere medlemmer med flere til jubilæumsfest. Derudover er der sat en annonce i avisen, hvor alle interesserede er inviteret til at deltage i fejringen. Festen afvikles i foreningens egen hal/lokaler, som er kommunalt ejede.

Det skal du have styr på:

  • Lejlighedsbevilling hos Politiet, hvis der serveres alkohol.
  • Serveres der ikke alkohol skal afholdelsen af arrangementet anmeldes til Politiet på forhånd.
  • Hvis der i forbindelse med arrangementet opsættes midlertidige konstruktioner som fx telte, scener eller tribuner, kan det kræve en byggetilladelse/arrangementtilladelse. Læs mere herom ved at scrolle ned i bunden af denne side. Husk at indsende ansøgning om tilladelse, med fyldestgørende oplysninger med bl.a en situationsplan/arrangementsplan, senest 4 uger før arrangementet. Ved større arrangementer vil ansøgningen bliver behandlet efter dialog med Beredskabet. Ansøgningen skal sendes gennem Byg & Miljø 
  • Forskriften skal overholdes. Læs Forskriften her.
  • Fødevarestyrelsens regler om håndtering af fødevarer 
  • Brug af bygninger ud over de tidspunkter, foreningen råder over ved lokaletildeling, skal søges gennem Foreningsportalen.
  • Tilladelse fra Halsnæs Kommune til afholdelse af arrangement på kommunal vej, hvis: Der opsættes skilte med markedsføring, vejvisningspile eller lignende, der opsættes udstyr på vejarealet som fx boder med mad og drikke eller hvis der sker trafikale ændringer. Ansøg via virk.dk hurtigst muligt og senest 1 måned før arrangementet skal afholdes.
  • Tilladelse fra Halsnæs Kommune om afholdelse af arrangement på kommunale pladser og grønne arealer. Betingelser for lån/leje af kommunale pladser og grønne arealer skal overholdes. Ansøg på mail@halsnaes.dk, Att. Plan og Byg.

Hvis foreningen har en alkoholbevilling, skal foreningen kun søge flere tilladelser, hvis de har brug for at gøre noget, som rækker ud over bevillingen. F.eks. udvidet åbningstid, udeservering, musik eller hvis lokalerne bruges på en anden måde, end der er givet tilladelse til i bevillingen.

Derudover kan arrangementer med offentlig adgang blive markedsført gratis, hvis de oprettes som arrangementer i kalenderen på OplevHalsnæs. Klik her for at se kalenderen på OplevHalsnæs. For at kunne oprette dit arrangement i kalenderen, skal du være registreret som bruger. Du kan registrere dig gratis ved at klikke her, og så er du klar til at markedsføre dit arrangement på OplevHalsnæs.

Eksempel: En privatperson/virksomhed arrangerer og afvikler stort kræmmermarked eller koncert på sin egen grund.

Det skal du have styr på:

  • Lejlighedsbevilling hos Politiet, hvis der serveres alkohol.
  • Serveres der ikke alkohol skal afholdelsen af arrangementet anmeldes til Politiet på forhånd.
  • Hvis der i forbindelse med arrangementet opsættes midlertidige konstruktioner som fx telte, scener eller tribuner, kan det kræve en byggetilladelse/arrangementtilladelse. Læs mere herom ved at scrolle ned i bunden af denne side. Husk at indsende ansøgning om tilladelse, med fyldestgørende oplysninger med bl.a en situationsplan/arrangementsplan, senest 4 uger før arrangementet. Ved større arrangementer vil ansøgningen bliver behandlet efter dialog med Beredskabet. Ansøgningen skal sendes gennem Byg & Miljø 
  • Forskriften skal overholdes. Læs Forskriften her.
  • Fødevarestyrelsens regler om håndtering af fødevarer
  • Tilladelse fra Halsnæs Kommune til afholdelse af arrangement på kommunal vej, hvis: Der opsættes skilte med markedsføring, vejvisningspile eller lignende, der opsættes udstyr på vejarealet som fx boder med mad og drikke eller hvis der sker trafikale ændringer. Ansøg via virk.dk hurtigst muligt og senest 1 måned før arrangementet skal afholdes.
  • Tilladelse fra Halsnæs Kommune om afholdelse af arrangement på kommunale pladser og grønne arealer. Betingelser for lån/leje af kommunale pladser og grønne arealer skal overholdes. Ansøg på mail@halsnaes.dk, Att. Plan og Byg.

Derudover kan arrangementer med offentlig adgang blive markedsført gratis, hvis de oprettes som arrangementer i kalenderen på OplevHalsnæs. Klik her for at se kalenderen på OplevHalsnæs. For at kunne oprette dit arrangement i kalenderen, skal du være registreret som bruger. Du kan registrere dig gratis ved at klikke her, og så er du klar til at markedsføre dit arrangement på OplevHalsnæs.

Eksempel: En privatperson holder stor fest på et offentligt tilgængeligt areal.

Parker og grønne områder må bruges til private fester, hvis arrangementet har præg af at være et picnic-arrangement. Det vil sige, at der må bruges parasoller, campingstole og –borde, men der må ikke anvendes telte eller elektronisk udstyr til musik. Tingene må ikke køres ind, men skal bæres fra nærmeste vejareal eller p-plads. Arrangementet må ikke genere den almindelige brug blandt områdets øvrige gæster, og der skal ryddes op efter arrangementet.

Nødvendige tilladelser:

Eksempel: En privatperson ønsker at afholde et kommercielt arrangement på et offentligt tilgængeligt areal.

Som udgangspunkt gives der kun tilladelse til udlån af offentlige arealer, der har et alment formål, hvor overskuddet går til lokale foreninger eller hjælpeorganisationer. Der kan søges om tilladelse til at lave et kommercielt arrangement. Hvis der gives lov, kan der blive stillet krav om, at der betales markedsleje af arealet.

Nødvendige tilladelser:

  • Afhænger af arrangementets karakter. Send en ansøgning til mail@halsnaes.dk, hvor arrangementets omfang beskrives.

 

Eksempel: En nyudklækket student holder stor studenterfest i egen have.

Nødvendige tilladelser:

Eksempel: Fødevarermarked, hvor fødevarer købes med hjem eller der kan købes, serveres og indtages fødevarer til et givent arrangement, fx til en festival.

Det skal du have styr på:

Derudover kan arrangementer med offentlig adgang blive markedsført gratis, hvis de oprettes som arrangementer i kalenderen på OplevHalsnæs. Klik her for at se kalenderen på OplevHalsnæs. For at kunne oprette dit arrangement i kalenderen, skal du være registreret som bruger. Du kan registrere dig gratis ved at klikke her, og så er du klar til at markedsføre dit arrangement på OplevHalsnæs.

Eksempel: Fødevaremarked, hvor alkohol kan købes med hjem eller der kan købes, serveres og indtages alkohol til et givent arrangement, fx til en festival.

Det skal du have styr på:

  • Lejlighedsbevilling fra Politiet.
  • Restaurationer skal have en alkoholbevilling.
  • Hvis der skal opstilles en bod, der sælger alkohol på et kommunalt vejareal, skal der søges tilladelse hertil i Halsnæs Kommune.

Derudover kan arrangementer med offentlig adgang blive markedsført gratis, hvis de oprettes som arrangementer i kalenderen på OplevHalsnæs. Klik her for at se kalenderen på OplevHalsnæs. For at kunne oprette dit arrangement i kalenderen, skal du være registreret som bruger. Du kan registrere dig gratis ved at klikke her, og så er du klar til at markedsføre dit arrangement på OplevHalsnæs.

Eksempel: Et kræmmermarked, hvor der ikke kan købes alkohol til at tage med sig, og hvor der ikke udskænkes alkohol til at indtage under arrangementet.

Det skal du have styr på:

  • Afholdelsen af arrangement skal anmeldes til Politiet på forhånd.

Derudover kan arrangementer med offentlig adgang blive markedsført gratis, hvis de oprettes som arrangementer i kalenderen på OplevHalsnæs. Klik her for at se kalenderen på OplevHalsnæs. For at kunne oprette dit arrangement i kalenderen, skal du være registreret som bruger. Du kan registrere dig gratis ved at klikke her, og så er du klar til at markedsføre dit arrangement på OplevHalsnæs.

 

Hvis en restauration har søgt om og fået en alkoholbevilling, skal de følge de betingelser, der er givet i bevillingen. Generelt må man, ifølge Restaurationsplanen, servere spiritus til klokken 24.00 og have udendørsservering til klokken 22.00. Der må spilles akustisk musik. Dog afhænger tilladelserne også af, hvor restauration er beliggende.

Hvis en restauration skal afholde et særligt arrangement, som rækker ud over det, de har tilladelse til i deres bevilling, skal de søge en lejlighedstilladelse hos Politiet.

Derudover kan arrangementer med offentlig adgang blive markedsført gratis, hvis de oprettes som arrangementer i kalenderen på OplevHalsnæs. Klik her for at se kalenderen på OplevHalsnæs. For at kunne oprette dit arrangement i kalenderen, skal du være registreret som bruger. Du kan registrere dig gratis ved at klikke her, og så er du klar til at markedsføre dit arrangement på OplevHalsnæs.

Servering af alkohol indendørs efter klokken 24.00

Det skal du have styr på:

  • Lejlighedsbevilling hos Politiet.
  • Overholdelse af generelle støjkrav for virksomhed i nærhed af boliger. Det kan f.eks. være, at vinduer og døre skal holdes lukket eller lignende for ikke at overskride støjgrænser.

 Udendørsservering senere end klokken 22.00

Det skal du have styr på:

Musikarrangement, hvor musikken ikke er akustisk

Det skal du have styr på:

Overordnet information

Arrangementer med telte, scener, tribuner eller andre transportable konstruktioner, Administrative bestemmelser (§ 1 - § 47) | BR18 (bygningsreglementet.dk), § 6.

  • Byggetilladelse eller certificering: Hvis et opstillet telt, scene, tribune eller anden transportabel konstruktion er certificeret jf. certificeringsordningen i bygningsreglementet skal der ikke søges byggetilladelse. Hvis teltet, scenen, tribunen eller anden transportabel konstruktion ikke er certificeret, skal der søges byggetilladelse. Det er ejeren af teltet, scenen, tribunen eller anden transportabel konstruktion, som har ansvaret for at søge byggetilladelse, hvis det ikke er certificeret Byggetilladelse søges hos Halsnæs Kommune gennem bygogmiljø.dk.
  • Der er krav om, at der udarbejdes en pladsfordelingsplan for forsamlingslokaler (herunder telte), hvis det forventes, at der vil være mere end 150 personer. Forsamlingslokaler indrettet til flere end 150 personer, men som ved den aktuelle benyttelse, anvendes af højst 150 personer, kan anvendes uden pladsfordelingsplan, når der i lokalerne opsættes tydelig skiltning med den største tilladte personbelastning. F.eks. ”I dette lokale højst 150 personer”.
    Der er ikke krav om udarbejdelse af pladsfordelingsplaner, når der etableres borde- og stoleopstillinger m.v. i det fri. Opstilling må dog ikke genere udlagte flugtvejspassager og udgange fra bygninger og midlertidige konstruktioner.
  • Skal du afholde en udendørs koncert, en festival eller et andet større arrangement, som eksempelvis omfatter flere forsamlingstelte eller andre transportable konstruktioner, så er det bygningsmyndigheden i den kommune, hvor arrangementet skal holdes, der skal vurdere, om det er omfattet af byggeloven - Bygningsreglement BR18
  • Midlertidig campering i forbindelse med et arrangement skal godkendes af bygningsmyndigheden samt beredskabet.

Nødvendige tilladelser, som skal søges mindst 4 uger før arrangementets start:

Telte:

  • Som udgangspunkt skal telte enten være certificerede eller der skal være søgt byggetilladelse. Undtaget herfra er telt til privat brug. Dog kræves det, at den person der benytter teltet også ejer teltet. Udlejningstelte og lånte telte er således ikke omfattet af undtagelsen.
  • Hvis teltet er større end 50 m2 og ikke er til privat brug, skal det foruden certificering eller byggetilladelse være godkendt af Beredskabet. Det samme gør sig gældende for telte til privat brug som anvendes af flere end 150 personer.
  • Alle telte i mere end en etage kræver byggetilladelse eller certificering.
  • Telte der skal opstilles i mere end 6 uger kræver altid byggetilladelse – også selvom de er certificerede.

Scener og tribuner

  • Scener og tribuner uden overdækning og som maksimalt er 1 meter høje kræver hverken certificering eller byggetilladelse.
  • Alle scener og tribuner med overdækning kræver certificering eller byggetilladelse uanset højde.
  • Hvis konstruktionen skal opstilles mere end 6 uger, skal der altid søges byggetilladelse

Midlertidig overnatning

  • Overnatning i kommunale lokaler skal altid anmeldes til Frederiksborg Brand & Redning. Anmeldelsen sker online på Frederiksborg Brand & Rednings hjemmeside
    Vær opmærksom på, at anmeldelsen skal ske minimum 14 dage før første overnatningsdøgn.
  • Frederiksborg Brand og Redning er i øjeblikket ved at udarbejde en ny procedure omkring midlertidige overnatninger i kommunale faciliteter.

Mangler du fortsat information om telte, scener, tribuner eller andre transportable konstruktioner? Så klik her for at læse mere.