Udsætning af Grønbrogede Tudser og levestedsetableringer gør Halsnæs Kommune VILDERE

Den 30. juni 2021 blev udsat en lille portion (i alt 30 stk.) nyforvandlede grønbroget tudse i det fredede område ved Gråstenvej tæt ved Kikhavn i Halsnæs Kommune.

Tudserne er blevet opformeret af Københavns Zoo i samarbejde med Halsnæs Kommune.

Baggrund

I sommeren 2017 blev der indfanget en ganske særlig portion haletudser af Grønbroget Tudse på Hesselø.

Med hjælp fra København Zoo blev de indfangede haletudser opdrættet i Københavns Zoo

De blev til voksne dyr, der første gang i 2019 ynglede i Zoo. Og det er afkom heraf som er udsat i dag.

Halsnæs Kommune har gennem de seneste 6-7 år naturplejet det knap seks ha store strandengsområde. Der er blandt andet blevet anlagt 6 nye vandhuller og oprenset et, og så er der blevet etableret afgræsning af området, mens en del pil og krat er blevet ryddet.

Alt sammen for at skabe de bedst mulige forhold for den grønbrogede tudse, der er et sjældent syn i hele Europa.

I Nordsjælland er Hesselø det eneste sted, hvor den grønbrogede tudse findes. Her er der i sagens natur tale om en isoleret mindre bestand, som er sårbar over for udryddelse i forbindelse med sygdomme eller tørkeperioder.

Ved at etablere den dubletbestand, har Halsnæs Kommune og København Zoo sammen sikret den fremtidige bestand af den sjældne tudse.

Ideen om en dubletbestand blev forelagt og vedtaget i foråret 2014 i det daværende Teknik og Miljøudvalg i Halsnæs Kommune.

I 2015 begyndte arbejdet med at anlægge de første nye vandhuller.

Fakta om grønbroget tudse

• Den er seks til ni centimeter lang og ligner en tudse iklædt militært camouflagetøj.
  • Hannen har en kvækkepose, som kan pustes kraftigt op.
  • Den kaldes også for fløjtetudse, for når mange hanner kvækker samtidigt, lyder det som en konstant fløjtelyd.
  • Den fløjter meget melodisk i lune forårsnætter og kan høres op til 2 km væk, når det er vindstille.
  • Den er fredet og må ikke fanges, slås ihjel eller forstyrres, og dens levesteder må ikke beskadiges eller ødelægges.

Arten er i dag sjælden over hele Europa.