Regler for tomgang og parkering

Halsnæs Kommune har i samarbejde med Nordsjællands Politi lavet en ny bekendtgørelse om standsning og parkering i Halsnæs Kommune i henhold til færdselsloven.

Regler for parkering

Den lokale bekendtgørelse indeholder regler om standsning og parkering, som ikke er begrænset til en bestemt vejstrækning eller en parkeringsplads, men gælder generelt.

Dette betyder bl.a., at inden for tættere bebygget område gælder færdselslovens regler om, at hel eller delvis parkering på fortov er ulovlig.

Det er desuden ulovligt for køretøjer over 3500 kg at parkere på vejareal.

Trailere må ikke længere parkeres på vej i mere end 24 timer.

Af- og pålæsning er stadig lovligt iht. færdselsloven.

Tættere bebygget område er afmærket med en E55-tavle. Nogle kalder det også byområde eller en bytavle.

E55-tavlen ser sådan her ud:

Visualiering af E55-tavlen, der forestiller en by med bynavn foroven.

Den lokale parkeringsbekendtgørelse gælder, når man har passeret E55-tavlen, og indtil man kører ud af området, som er markeret med samme tavle med et rødt bånd hen over.

Regulativ for biler i tomgang

De vigtigste punkter i regulativet for tomgang er, at motorkøretøjer ikke må holde i tomgang mere end 1 minut – ved afdugning og afisning af ruder dog 2 minutter. Tidsbegrænsningen gælder ikke, når der er tale om udrykningskøretøjer, eller når der holdes for rødt lys, samt i situationer hvor der kræves motorkraft for at betjene udstyr i forbindelse med udførelse af en arbejdssituation i professionelt øjemed.