Center for Dokumentation og Indsats mod Ekstremismes definerer ekstremisme som: Personer eller grupper, som begår eller søger at legitimere vold eller andre ulovlige handlinger med henvisning til samfundsforhold, de er utilfredse med.
Det er ofte kendetegnet ved:
- Manglende respekt for andre menneskers frihed og rettigheder
- Manglende respekt for institutioner og beslutningsprocesser i det repræsentative demokrati
- Forenklede verdensopfattelser og fjendebilleder, hvor bestemte grupper eller samfundsforhold ses som truende
- Lukkethed og fokus på et opfattet modsætningsforhold mellem 'os' og 'dem'.
Radikalisering betegner forskellige dynamikker og processer, der kan indgå i et individs eller en gruppes vej til ekstremisme:
- Gradvist eller pludseligt engagement i en ekstremistisk gruppe eller miljø (on- eller offline)
- Gradvist eller pludselig identificering eller identitetsfusion med ekstremistiske personer eller grupper
- Gradvist eller pludselig identificering med en ideologi, sag eller fortælling
- Gradvist eller pludselig brug eller retfærdiggørelse af kriminelle handlinger med reference til en ideologi, sag eller fortælling
- Stigende eller pludseligt had til bestemte grupper eller personer
- Rekruttering, selvrekruttering og mobilisering
Både erfaring og forskning viser, at alle individers og gruppers veje til ekstremisme er forskellige. Typisk sker det i et komplekst samspil mellem faktorer på samfunds-, gruppe- og individniveau.
Ekstremisme kan også have en række negative konsekvenser, som danske myndigheder er forpligtet til at handle på. Det kan være kriminelle handlinger med ekstremistisk motiv. Det kan også være sociale udfordringer for den borger, der involverer sig i ekstremisme, eller for borgerens pårørende og omgangskreds.
Dette er kommunens primære fokus og kan f.eks. være:
- Kompromittering af egen eller andres trivsel eller personlige udvikling
- Kompromittering af egne muligheder for at skabe en fremtid
- Kompromittering af egne eller andres børns og unges udvikling og trivsel
- Kompromittering af et undervisningsmiljø
- Kompromittering af eget eller andres fysiske eller mentale helbred.
- Negativ social kontrol