Afdragsordning

Afdragsordning i forbindelse med dækning af udgifter til etablering af kloak

I forbindelse med etablering af kloak i nye områder eller i forbindelse med påbud om forbedring af egen spildevandsrensning er det muligt at ansøge om en afdragsordning eller en forlængelse af fristen i påbuddet. For at få adgang til ordningen skal følgende krav være opfyldt:

  • Der skal være varslet et påbud om tilslutning af kloak eller et påbud om forbedret spildevandsrensning jævnfør § 28, stk. 4 og § 30 stk. 1 i Miljøbeskyttelsesloven.
  • Hustandens samlede indkomst skal være under 352.642 kr. (2024-niveau). For hvert hjemmeboende barn under 18 år øges indtægtsgrundlaget med 46.197 kr. til og med fire børn. 
  • Den samlede formue skal være 973.800 kr. (2024-niveau) eller derunder. For formuer over dette beløb vil der blive lagt et tillæg beregnet ud fra formuen til den samlede årlige husstandsindkomst. 

Hvorfor

Folketinget har vedtaget en lov med tilhørende bekendtgørelse, som skal hjælpe mindre bemidlede husejere i det åbne land i forbindelse med nye spildevandsløsninger.

Grundejerne kan søge kommunen om at være med i ordningen. Der er flere dele i hjælpeordningen og flere tidsfrister, som skal holdes for øje. 

Hvad

Ordninger giver adgang til to forskellige muligheder:

  1.  mulighed A:  Forlængelse af fristen for at efterkomme påbuddet. Fristen forlænges til 3 år. Grundejer skal selv sørge for økonomien og for etablering af anlæg.
  2.  mulighed B: Forlængelse af fristen for at efterkomme påbuddet og en afdragsordning. Fristen forlænges til 3 år, og grundejer skal anmode forsyningsskelskabet om en afdragsordning. 

Hvordan

For at få adgang til ordningen er der flere tidsfrister, der skal overholdes fra både grundejer, kommune og forsyningens side, nemlig:

  1. Kommunen informerer grundejer om ordningen og det kommende påbud.
  2. Grundejer ansøger om adgang til ordningen.
  3. Kommunen meddeler påbud om tilslutning til kloak eller forbedret spildevandsrensning og meddeler afgørelse til grundejer om, at de har adgang til ordningen.
  4. Grundejer skal anmode Halsnæs Forsyning om at sende tilbud på etablering af anlæg og tilbud om afdragsordning. Grundejer skal senest 18 måneder inden udløb af fristen for udførsel af påbuddet anmode forsyningen om at sende tilbud.
  5. Grundejer accepterer tilbud og indgår kontrakt. Grundejer skal senest 1 år inden udløb af fristen for udførsel af påbuddet have accepteret forsyningens tilbud. 
  6. Halsnæs Forsyning etablerer anlæg eller tilslutningen til kloak.
  7. Grundejer afdrager til Halsnæs Forsyning.

Du ansøger ved at indsende et udfyldt ansøgningsskema samt seneste endelige årsopgørelse fra SKAT for alle beboere i din husstand til Halsnæs Kommune.

Du finder ansøgningsskemaet til ansøgning om afdragsordning her eller på Energistyrelsens hjemmeside, under afsnittet ”Hjælp til grundejer ved afgørelse om forbedring af spildevandsrensning eller kloakering". Her findes også yderligere information og vejledning.

Ansøgningsskemaet skal afleveres fysisk i postkassen på Rådhuset, eller sendes digitalt til mail@halsnaes.dk. Din ansøgning behandles i Borgerservice. Det er Borgerservice, der træffer afgørelse om, hvorvidt ansøger er kvalificeret til at modtage minimumsfrist og afdragsordning.

Hvis ansøgningen imødekommes, forlænges fristen til at efterkomme påbuddet. Dette er mulighed A.

Hvis du også ønsker en afdragsordning, altså mulighed B, skal du anmode Halsnæs Forsyning om et tilbud på etablering og afdragsordning. Du kan læse mere om, hvordan du kontakter Halsnæs Forsyning her.