Hjemmehjælp

Hvis du oplever, at du ikke længere selv kan klare den personlige pleje, eller hvis du ikke længere kan udføre visse praktiske opgaver i dit hjem, da kan du søge om hjemmehjælp. Det er målet, at du via aktiv hjælp vedligeholder dine færdigheder og bliver mere selvhjulpen, så du har større mulighed for at bestemme over dit eget liv.

Udførelsen af hjælpen planlægges sammen med dig, og tilrettelægges efter dine behov - hjælpen gives dag, aften og nat alt afhængig af dit behov.

Eksempler på hjemmehjælp

Du kan for eksempel modtage støtte og hjælp til:

  • Bad
  • Af- og påklædning
  • Toiletbesøg
  • Hudpleje
  • Forflytning og lejring
  • Medicingivning
  • Rengøring og anden praktisk hjælp
  • Støtte og hjælp til tilberedning og anretning af mad

Ansøgning om hjemmehjælp

Du kan søge om hjemmehjælp, madservice, indkøb eller tøjvask ved at ringe til Kommunens visitation. Visitationens telefontid er mandage-onsdage 9-13 og torsdag 10-14. Telefonnummeret er +45 47 78 40 00.

Du er også velkommen til at skrive en e-mail på adressen sundhed@halsnaes.dk.

Læs mere

Du kan få madservice, hvis du er ernæringstruet eller har brug for specialkost. Du skal selv betale for maden. Du skal kontakte Visitationen, hvis du har behov for hjælp til madservice.

Hvis du ikke er ernæringstruet eller har brug for specialkost

Der findes et væld af madordninger til private på internettet, fx Det Danske Madhus, Asserbo Kro, Nemlig.com eller andre. Såfremt du hverken er ernæringstruet eller har brug for specialkost, da er det dit eget ansvar  at bestille den mad, du ønsker.

Priser på madordning

Priserne for 2024:

  • Hovedret 56,75 kr.
  • Biret 14,00 kr.
  • Der gives ægtefællerabat på 25%.

Priserne reguleres årligt.

 

Halsnæs Kommune har to leverandører af madservice

  • Det danske madhus
  • MAD til hver DAG

Du kan læse mere om Det danske Madhus på deres hjemmeside via dette link

Du kan læse mere om Mad til hver DAG på deres hjemmesiden via dette link

Du kan få hjælp til dine indkøb, hvis du har vanskeligheder ved selv at gå i supermarkedet. Du skal dog være opmærksom på, at hvis du selv kan benytte internettet (fra en mobiltelefon, laptop eller PC), da forventes du selv at bestille dine indkøb. 

Hvad består hjælpen af?

  • Du kan enten blive ringet op af leverandøren, eller du kan få hjemmeplejen til at hjælpe med at planlægge dine indkøb
  • Udbringning af dine indkøb
  • Stille varer på plads, hvis du ikke selv er i stand til det

 Halsnæs Kommune har følgende indkøbsordninger 

  • Intervare - varer leveres fra firma i Ballerup
  • Egebjerg Købmandsgård - varer leveres fra Super Brugsen

Du kan læse mere om Intervare på deres hjemmeside via dette link

Du kan læse mere om Egebjerg Købmandsgård på deres hjemmeside via dette link

Du kan få hjælp til tøjvask. Du skal dog søge kommunen om at få en tøjvaskeordning.

Hvilken hjælp kan du få?

Du kan få støtte og hjælp til tøjvask, hvis du midlertidig eller varigt ikke selv kan varetage hele eller dele af tøjvasken. Du kan som udgangspunkt få støtte til tøjvask hver anden uge på hverdage, eller hvis det skønnes i en periode efter behov.

Hvis du selv har vaskemaskine?

Hvis du selv har en vaskemaskine i dit hjem, kan du eksempelvis få støtte og hjælp til:

  • Sortering og vask af tøj
  • Tumbling eller at få hængt tøj til tørre
  • At få lagt tøj på plads

Der er ingen egenbetaling, hvis du stiller din egen maskine til rådighed. Hvis din vaskemaskine går i stykker som følge af hjemmeplejens brug, da forventes du selv at anskaffe en ny vaskemaskine.

Hvis du ikke selv har en vaskemaskine?

Hvis du ikke selv har en vaskemaskine, kan du få vasket dit tøj på et vaskeri. Vasketøjet hentes af leverandøren hver anden uge. Vaskeriet vil stå for at vaske dit tøj, tørre det, lægge det samme og rulle dit linned. Du vil modtage dit tøj to uger efter, at det er blevet hentet. Afhentningen og leveringen sker på hverdage.

Hvis du godkendes til en tøjvaskeordning, så skal du vide, at der er en egenbetaling. Egenbetalingen er i 2024 på ca. 163 kr. pr. vask.

Halsnæs Kommune har følgende tøjvaskeordninger

  • Elis tekstilservice - tøjvaskeordning for borgere, som ikke har adgang til vaskemaskine i eget hjem
  • Trasbo A/S

Du kan læse mere om Elis, som tilbyder tekstil- og hygiejneløsninger, via dette link 

Du kan læse mere om Trasbo tøjvaskeordning via dette link 

Du kan frit vælge hvilken leverandør, der skal yde den personlig og praktisk hjælp i dit hjem. Du kan også vælge en person i din omgangskreds, der kan stå for plejen.

Følgende leverandører yder både personlig og praktisk hjælp

  • Halsnæs Kommunens hjemmepleje 
  • Estrids Pleje og Hjemmeservice A/S
  • Hånd i Hånd ApS

Du kan læse mere om Estrids Pleje og Hjemmeservice via dette link

Du kan læse mere om Hånd i Hånd ApS via dette link 

Følgende leverandører yder kun praktisk hjælp

  • Effektivservice
  • Helt Rent Hjemmeservice
  • Halsnæs Hjemmeservice ApS

Du kan læse mere om Effektivservice via dette link

Personligt udpeget hjælper

 

Du kan læse mere om Helt Rent Hjemmeservice via dette link 

Du kan læse mere om Halsnæs Hjemmeservice ApS via dette link

 

 

Ønsker du at blive leverandør i Halsnæs Kommune?

Hvis du ønsker at blive leverandør af personlig eller praktisk hjælp og ønsker at blive godkendt til at levere til borgere i Halsnæs Kommune, så kontakt Visitationen. I Halsnæs Kommune anvender vi godkendelsesmodellen.

Visitationen
47 78 40 00
sundhed@halsnaes.dk

Pasning af nærstående og plejeorlov vil nedenfor blive beskrevet hver for sig, da der er tale om forskellige tilbud fra kommunen.

Den tydeligste forskel mellem de to tilbud er, at pasning af nærtstående er målrettet borgerforløb, hvor der er et afklaringsbehov i forhold til fremtiden, og plejeorlov er målrettet borgerforløb, hvor der forventes en kort levetid.

Pasning af nærtstående 

Ønsker du som pårørende at passe en nærtstående, som har en betydelig og varig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, eller som har en kronisk eller langvarig sygdom, da kan du søge om pasningsorlov efter Servicelovens §118. En pasningsorlov er at betragte som en ansættelse med kontrakt, ferieoptjening og pension.

Formålet med ansættelsen 

Formålet med ansættelsen er, at der i en afgrænset periode er behov for at varetage pleje- og omsorgsopgaver over for en nærtstående, hvor det ikke kan forenes med at passe et erhvervsarbejde.

Formålet kan også være at passe den nærtstående, mens det vurderes, om der skal blive tale om døgnophold uden for hjemmet, er det bedste fremover.
Man får hermed ro til overvejelsen, de praktiske opgaver og til den følelsesmæssige belastning, der kan være i en sådan periode.

For at få pasningsorlov skal følgende betingelser være opfyldt

  • Du er tilknyttet arbejdsmarkedet
  • Alternativet til pasning i hjemmet er døgnophold uden for hjemmet
  • Plejebehovet svarer til et fuldtidsarbejde 
  • Der er enighed mellem parterne om pasningsforholdet
  • Visitationen vurderer, at der ikke er noget afgørende, der taler imod pasningsforholdet

Det er Visitationen, der vurderer, om du lever op til alle ovenstående kriterier.

Ansættelsesforhold

Du skal være opmærksom på, at du skal sende en ansøgning til den kommune, som den nærtstående med den nedsatte funktionsevne bor i.

Du kan ansættes i op til 6 måneder, som kan opdeles i flere perioder af ned til 1 måneds varighed. Pasningsperioden kan forlænges med 3 måneder, hvis særlige forhold taler herfor. To eller flere kan deles om en pasningsorlov.

Der kan kun ydes én pasningsordning til ét sammenhængende sygdomsforløb eller handicap. 

 

Ansøgning om pasning af nærtstående

 

Du kan søge via Borger.dk eller ved at udfylde et ansøgningsskema, som efterfølgende skal sendes til Visitationen. 

Du kan ansøge om ansættelse til pasning af nærtstående med handicap eller alvorlig sygdom på borger.dk via dette link. 

Du kan finde ansøgningsskema om ansættelse til pasning af nærtstående med handicap eller alvorlig sygdom via dette link.

 

Plejeorlov

Ønsker du, at passe en nærtstående, som er døende og som ønsker at blive passet i eget hjem, så kan du søge om plejeorlov efter Servicelovens § 119. 

Formålet med ordningen

Ordningen om hjælp til pasning af døende blev indført for at imødekomme døendes ønsker om at blive plejet af nærtstående i vante og hjemlige omgivelser som alternativ til sygehusophold. Ved pleje af døende flyttes vægten fra behandling med helbredende sigte til omsorg og lindring. Indsatsen koncentreres om at forbedre livskvaliteten i kortere tidsrum. 

For at få bevilget denne ordning skal følgende betingelser være opfyldt:

  • Der skal foreligge en terminalerklæring, hvor en læge har vurderet, at al behandling er udtømt/udsigtsløst og med en forventet kort levetid på 2-6 måneder
  • Lægeligt skal det desuden være vurderet, at den døendes tilstand ikke påkræver indlæggelse på sygehus eller ophold på plejehjem eller lignende døgnopholdspladser
  • Der skal være et dokumenteret væsentligt plejebehov
  • Det skal være muligt og hensigtsmæssigt at passe den døende i hjemmet
  • Den døende og den, der påtager sig opgaven, skal være enige om, at der etableres en plejeordning

Forhold omkring vederlag

Du skal være opmærksom på, at du skal sende en ansøgning til den kommune, som den døende bor i.

En ordning kan deles imellem flere personer med tæt relation til plejemodtager.

Plejevederlaget udgør 1,5 gange det beløb, som vederlagsmodtageren højst ville kunne få i sygedagpenge, dog maksimal hidtidig indtægt. Reglerne om plejevederlag er ganske komplicerede, at derfor anbefales du at tage kontakt til Visitationen, så der kan tages højde for din individuelle situation

Du kan få dækket udgifter til sygeplejeartikler, du måtte have i forbindelse med plejen af den døende, jævnfør Servicelovens §122.

 

Ansøgning om plejeorlov 

Ansøgning om plejeorlov skal rettes til den kommune, hvor den døende bor eller hvor plejen til den døende forventes givet. 

Du kan søge via Borger.dk eller ved at udfylde et ansøgningsskema, som efterfølgende skal sendes til Visitationen. 

Du kan ansøge om plejevederlag på borger.dk via dette link. 

Du kan finde ansøgningsskema om plejevederlag via dette link. 

 

Halsnæs Kommune tilbyder, at du kan få al eller en del af den hjemmehjælp som du er vant til fra din hjemkommune, hvis du tager i et sommerhus beliggende i Halsnæs Kommune.

Du kan læse nedenunder, hvordan du skal gøre:

Praktisk hjælp og personlig pleje

Hvis du i forvejen får hjemmehjælp, så har du mulighed for at få hele eller en del af denne hjemmehjælp med dig til Halsnæs.

Vi kan hjælpe dig med:

  • Praktisk hjælp
  • Personlig pleje
  • Sygepleje
  • Hjælpemidler

14 dages varsel

Du skal kontakte visitationen i din egen kommune, som viderebringer dit ønske om til Visitationen i Halsnæs Kommune, at du får din nuværende hjælp med i dit sommerhus. Visitationen i Halsnæs Kommune skal have besked fra din hjemkommunes visitationsafdeling senest 14 dage før hjælpen ønskes påbegyndt. Visitationen i Halsnæs Kommune vil da bevilge den hjælp, der dels vurderes nødvendig, dels er i overensstemmelse med det almindelige serviceniveau i Halsnæs Kommune. Hjemmeplejen i Halsnæs vil blive adviseret derefter.

Kontakter du Halsnæs Kommune direkte senere end 14 dage før, da vil kommunen desværre ikke kunne hjælpe dig. Det kræver altså, at du kontakter din hjemkommune i god tid.

De 14 dage skal ses som et udtryk for, at kommunen har brug for tid til at gøre sig parat til at levere den ønskede hjælp. I visse ferieperioder oplever vi, at mange feriegæster tager i sommerhus i Halsnæs Kommune, hvorved det af og til er en meget stor opgave at få hjemmehjælpsressourcerne til at strække.

Hjælpemidler

Du skal selv medbringe dine almindelige hjælpemidler, fx rollator, kørestol eller badetaburet.

Imidlertid kan Halsnæs Kommune stille hjælpemidler til rådighed, som medarbejderne har brug for af hensyn til arbejdsmiljøet (såkaldte APV-redskaber). Det kunne være en lift eller en plejeseng.  

Vær opmærksom på, at hjælpemidler kan lejes forskellige steder på nettet (på egen regning). Så dette kan være en udvej for dig, hvis du er for sent ude eller hvis Halsnæs ikke leverer det hjælpemiddel, som du ønsker.

Dit sommerhus bliver en arbejdsplads

Hvis du får hjemmehjælp fra Halsnæs Kommune, der skal du være opmærksom på, at dit sommerhus bliver til en arbejdsplads for medarbejderne. Du har et ansvar for at lufte ud, hvis sommerhuset er fyldt med røg. Husdyr, skal lukkes inde i et aflukket rum. Møbler og anden inventar skal kunne tåle at blive flyttet på, så hjemmeplejen kan komme frem.

Vi henviser i øvrigt til Halsnæs Kommunes kvalitetsstandarder for personlig pleje og praktisk hjælp (hæfte 4 og 5), hvori du kan læse mere om dit sommerhus som arbejdsplads og om serviceniveauet i kommunen, samt se hvilke hjemmehjælpsleverandører, som du kan vælge imellem.

Halsnæs Kommunes kvalitetsstandarder for personlig pleje og praktisk hjælp finder du her.

I Halsnæs Kommune ønsker vi at samarbejde med dig om, at du er så selvhjulpen som muligt.

I Halsnæs Kommune arbejder vi ud fra en hverdagsrehabiliterende tilgang. Det betyder, at du aktivt deltager i den støtte og hjælp, du modtager. 

Hverdagsrehabilitering kan for eksempel være træning i hverdagsopgaver, som du har svært ved – eksempelvis at tage tøj på, komme i bad eller gøre rent. Målet er, at du genvinder dine færdigheder eller undgår yderligere tab af dine færdigheder, så du kan blive helt eller delvis selvhjulpen.

Et hverdagsrehabiliterende forløb er ofte en forudsætning for at kunne få hjemmehjælp. Du skal være opmærksom på, at du kan blive tilbudt et hverdagsrehabiliterende forløb som led i din hjemmehjælpsansøgning, som du forventes at tage aktivt del i.