Botilbuddene består af afdelingerne Trekløveret og Midgården. Begge afdelinger har adskillige teams og flere fysiske lokationer.
Vi har fælles vision og værdier og er sammen om at kvalificere vores indsats overfor de borgere der bor på Botilbuddene.
Trekløveret
Trekløveret er et Leve- og bofællesskab for voksne med et udviklingshandicap. Borgerne bor i lejeboliger under almenboliglovens § 105 med socialpædagogisk støtte efter servicelovens § 85.
Trekløveret består af syv boenheder, der er fordelt i kommunen, derudover er der et samværs og aktivitetshus (TAK) efter servicelovens § 104.
TAK står for Trekløveret Aktivitets og Kulturhus.
For at komme i TAK skal man visiteres efter § 104 i serviceloven.
Præstebrovej 12
Opgangsfællesskabet består af tolv individuelle lejligheder, hvoraf to lejligheder er velegnet til par.
Der er personaledækning i tidsrummet kl. 7-21 alle ugens dage.
Boligerne ejes af Nordsjællands Boligselskab og leje foregår efter Almenboliglovens § 105.
Præstebrovej 16
Team 1, Team 2, Team 3 består af tre leve- og bomiljøer med i alt sytten individuelle lejligheder. Her er der personaledækning døgnet rundt.
Der er personaledækning hele døgnet alle ugens dage.
Boligerne ejes af Nordsjællands Boligselskab og leje foregår efter Almenboliglovens § 105.
Opgangsfællesskabet består af femten individuelle lejemål.
Her er der personaledækning i tidsrummet kl. 7-21 i hverdagene, og i dagtimerne i weekenderne.
Boligerne ejes af Lejerbo og leje foregår efter Almenboliglovens § 3 stk. 2.
Bofællesskabet af seks individuelle lejligheder, beliggende i Frederiksværk bymidte.
Bofællesskabet har personaledækning i tidsrummet kl. 7-21 i hverdagene, og kl. 9-19 i weekenderne.
Boligerne ejes af Domea og leje foregår efter Almeneboliglovens § 105.
Andre udgifter
Du skal selv betale for kost, telefon, medielicens, forsikringer, personlige fornødenheder og aktiviteter.
Du vælger selv om du vil være med i dit teams kostforening. Praksis er forskellig fra team til team, og du er selv med til at bestemme det.
Bolig
Lejemålene administreres efter de almindelige betingelser i lejeloven.
Almenboligloven § 105
Kommunalbestyrelsen drager omsorg for, at der i nødvendigt omfang tilvejebringes almene ældreboliger, der kan udlejes til ældre og personer med handicap, som har særligt behov for sådanne boliger.
Regionerne eller kommunerne kan overlade til selvejende institutioner og almene boligorganisationer at være byg- og driftsherre af almene ældreboliger, der tilvejebringes med særligt henblik på at betjene personer med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne.
Boligerne kan tilvejebringes som almene ældreboliger efter denne lov eller som kommunalt finansierede boliger.
Faciliteter
På alle matrikler er der foruden de private lejligheder tilknyttet en støttelejlighed eller et aktivitetscenter, hvor man har mulighed for at mødes med andre borgere eller personale. Her arrangeres også fællesspisning og aktiviteter.
Botilbuddene råder over et mindre antal biler og busser, som gør det muligt at tilbyde transport i begrænset omfang til pædagogisk ledsagelse, som fx læge og tandlæge.
Praktisk hjælp
Der er tilknyttet vicevært til ejendommene. De sørger for vedligehold af ejendommen, snerydning græsslåning m.v. De har ikke mulighed for at hjælpe med praktiske gøremål i lejlighederne (fx ophængning af billeder, lamper, samle møbler).
Midgården
Midgården tilbyder bo og dagtilbud efter servicelovens § 108 og 104, for voksne med betydeligt og varigt nedsat psykisk og fysisk funktionsevne, som følge af medfødte eller erhvervede hjerneskader.
Midgården henvender sig til borgere i et bredt aldersspektrum. Fælles for både unge og gamle er behovet for praktisk og pædagogisk hjælp, et nært og hjemligt miljø, samt muligheden for at tilpasse indsatsen til den enkelte borger. Midgården er beliggende i Frederiksværk.
Værdier
På daghjemmet er vi optaget af den enkelte brugers oplevelse af selvværd, nærhed og nærvær. Vi lægger stor vægt på den gode stemning, umiddelbar glæde og oplevelse af fællesskab, tilpasset den enkeltes formåen og mulighed. Vi arbejder med fokus på at skabe et lystbetonet rum for samvær og aktivitet.
Vi tilbyder udfordringer som matcher det funktionsniveau den enkelte er på, sådan at verden ikke bliver mindre, men udvider sig. Muligheden for udvikling, selv i det små, giver eksistensfølelse, glæde og livskvalitet.
Vi arbejder især med at være nærværende i relationen med brugerne, da det er der, man kan føle sig set, hørt og anerkendt. Når der er tryghed i relationen, kan man modtage udfordringer, og derved øge kompetencerne.
Mange brugere er særlig udfordret i forhold til at være sammen med andre, hvilket indebærer at vi arbejder med at skærme brugeren og tilbyde 1-1 kontakt i løbet af dagen, for at brugeren kan rumme samvær og kommunikation, som vi alle har brug for.
Andre brugere har mulighed for at indgå i et gruppedynamisk fællesskab, hvor vi arbejder på ”vi -oplevelsen”, og at vi ”har noget sammen”, på trods af kommunikationshandicap.
Udgangspunkt for det pædagogiske arbejde
Vi benytter os af ; sansestimulation, musik, og forskellige forløb tilrettelagt ud fra en neuropædagogisk synsvinkel, herunder relationspædagogisk, sanseorienteret, ressourceorienteret og anerkendende tilgang.
Vi arbejder med skærmning i forhold til høj arousal problematik, og skift i sansestimulationen for at vække den lave arousal.
Vi benytter ofte ”det fælles tredje”, for at danne det rum hvor vi udøver den relations pædagogiske tilgang. Eksempler kan være kreative aktiviteter, synge sange, naturoplevelser, historielæsning, bål, lege og boldspild.
Sanse stimuli og sansemotorik er ind tænkt i forskellige aktiviteter, og der arbejdes målrettet med stimuli af de forskellige sanser. Arbejdet er tilrettelagt ud fra den enkelte bruger og det at de ikke selv kan opsøge alle sansestimuli, men har brug for hjælp til dette.
Tryghed er et nøgleord i vores brugeres tilværelse, da tryghed er et nødvendigt fundament for at kunne nyde sansestimuli, have mod på nye oplevelser og at danne nye erfaringer.
For at kunne se ressourcer og muligheder er det vigtigt med en anerkendende og værdsættende tilgang til det enkelte menneske.
Beliggenhed
Midgården er centralt beliggende på en stor indhegnet grund i Frederiksværk by. Der er cirka et kvarters gang til toget som kører strækningen Hillerød-Hundested. Bus nr 326 og 319 holder i umiddelbar nærhed af Midgården. Der er cirka 5 minutters gang til gågaden og nord vest centret.
Bolig og omgivelser
Midgården er indrettet i et plan, med plads og mulighed for at kørestolsbrugere kan komme rundt. Alle værelser kan/er indrettet med loftlift og plejeseng. De tilhørende baderum er indrettet med lift og der er sansebadekar på hver afdeling. Der er 4 bo enheder, som hver indeholder 7 værelser, en fælles opholdstue med køkken og 3 badeværelser. Midgårdens 20.000 km sansehave er indhegnet og indrettet med sanseoplevelser, som f.eks. duft/bærstier, frugttræer, nøddebuske, gynger, bålhytte m.v.
Midgårdens målgruppe er borgere, som skal have fuld hjælp til såvel almindelig daglig levevis og i sociale sammenhænge.
Midgården har plads til 26 borgere i alderen 18 - 85 år med:
- Udviklingsforstyrrelse af tale og sprog og udviklingshæmning.
- Medfødt hjerneskade.
- Autismespektrum og udviklingshæmning.
- Udviklingsforstyrrelse af sansemotoriske færdigheder og udviklingshæmning.
- Multipel funktionsnedsættelse.
- Senhjerneskade.
Nedenfor er samlet praktiske informationer om personaledækning, personalets særlige kompetencer, kost og egenbetaling.
Personaledækning
Midgården er døgndækket. Der er 2-3 personaler på arbejde i hver afdeling fra 6.30-22.30 og 2 vågne nattevagter fra 22.20-07.30. På Daghjemmet (Ydums Hus) er der 3 pædagoger til 10 borgere, Daghjemmet har åbent alle hverdage fra kl. 08.30-15.30.
Særlige kompetencer
Vi har sundhedsfagligt personale ansat og kan derfor tilbyde somatisk pleje, som eksempelvis sonde, kateter, CPAP og epilepsiovervågning. Der er tilknyttet faste læger og fysioterapeuter.
Kost
Midgården har eget produktionskøkken, som tilbereder frokost og aftensmad til hver boenhed. Køkkenet har elite smiley og bronze økologimærke. I køkkenet sørger en uddannet ernæringsassistent for at tilberede både almindelig kost og diætkost, som eksempelvis beriget eller fedtfattig, tyggevenlig, minus svin m.m. Et par gange om ugen er der biret/dessert, ofte efter årstidens råvarer f.eks. frugtgrød, æblekage m.v. Vi tilstræber at borgerne har indflydelse på menuen.
Egenbetaling
Borgerne betaler husleje, varme og el, udgiften kan variere efter antal kvadratmeter i den enkeltes værelse.Herudover betales for kost (deltagelse i kostordning er obligatorisk) og vask.Hvis man har særlige behov for specialkost, som eksempelvis sonde kan det indebære egenbetaling, hvis udgiften hertil overstiger den almindelige kosttakst. Udgifter til personlige fornødenheder, fx, hygiejneprodukter, aktiviteter, medielicens og telefon afholdes af borgeren.
Eksempel på egenbetadling
Udgift | Kr. |
Husleje | 3.096 |
El | 705 |
Varme | 705 |
Fuld kost | 2.500 |
Lønbidrag til kostfremstilling | 510 |
Vask | 118 |
I alt | 7.624 |
For pårørende
Pårørende og værger er del af ens personlige, sociale og kulturelle netværk. Det er derfor vigtigt for de fleste mennesker, at familien er en del af livet – hele livet.
På Botilbuddene ser vi pårørende som en stor ressource i borgerens liv. Pårørende bidrager med en større forståelse af borgerens behov, og er med til at optimere den støtte der ydes. I Botilbuddene vægter vi vores borgeres ret til selvbestemmelse. Vores samarbejde med de pårørende og værger tager derfor altid udgangspunkt i borgerens egne ønsker. Pårørende er altid velkomne til at henvende sig til personale eller ledelse, hvis de har noget på hjerte i forhold til den borger, de har relation til.
Vi ønsker gennem dialog og samarbejde med pårørende og værger at udvikle Botilbuddenes tilbud, idet vi dog erkender, at dette ikke må ske på bekostning af borgernes egne ønsker, behov og indflydelse på eget liv.
Botilbuddene har et samlet pårørenderåd, hvis arbejde er baseret på Halsnæs Kommunes retningslinjer for brugerinddragelse, samt lokale vedtægter for Botilbuddenes pårørenderåd.
Vi tilstræber at der er pårørende repræsenteret fra flere teams/matrikler.
Pårørenderådet mødes 4 gange årligt. Her drøftes aktuelle temaer og nyt fra organisationen og boenhederne. Referater fra møderne sendes ud til alle pårørende.
Hvert år i oktober afholdes det årlige pårørendemøde, hvor alle pårørende inviteres. På mødet afholder formanden for pårørenderådet og Botilbuddenes virksomhedsleder deres årsberetning, ligesom der er mulighed for at fremsætte punkter til dagsordenen jf. vedtægterne. Der afholdes samtidigt valg til pårørenderådet.
Karriere
Botilbuddene er en stor organisation, som arbejder målrettet med at kvalitetsløfte vores indsats. Der foregår kontinuerligt kompetenceudvikling på flere plan alle steder i organisationen. Vi opfordrer alle medarbejdere til at anvende de muligheder vores tiltag giver for faglig og personlig udvikling.
Vi er kendt for at være en rummelig, anerkendende organisation, både for borgere og medarbejdere. Der arbejdes tillidsbaseret og med kort vej mellem ledelse og medarbejdere.
Vi tror på, at vi kan noget i kraft af det vi er sammen og at vores forskellige kompetencer er en styrke for fællesskabet.
Vi mener det, når vi siger, at vi ønsker at hjælpe borgerne til den størst mulige selvstændighed og kontinuerlig udvikling. Vi mener det, når vi siger, at vi ønsker en anerkendende, respektfuld tone i en så ligeværdig relation, som det er muligt at skabe.
Vi er fagligt ambitiøse og vi har forventninger til hinandens indsats, både den aktuelle og fremtidige.
Vi vil trives og være stolte over det vi kan. For os handler godt arbejdsmiljø om stærk faglighed og et sundt og tillidsfuldt samarbejde. Det er faglighed og de gode kollegaer der bærer os igennem de svære dage, ligesom der er faglighed og gode kollegaer der gør os i stand til at nå vores mål.
Botilbuddene definerer kompetencer som evnen til at håndtere en mangfoldighed af kvalifikationer på samme tid i et komplekst opgavefelt.
Kompetenceudvikling er ny viden, færdigheder eller holdninger hos medarbejderne. Det er en forøgelse, supplering eller forandring af medarbejdernes eksisterende kompetencer.
Det er den rette kombination af viden, færdigheder og adfærd, der sætter medarbejderen, gruppen eller organisationen i stand til at løse forskellige opgaver på en tilfredsstillende måde.
Udvikling af kompetencer er altså ikke alene formel uddannelse eller kursusdeltagelse. Det er også, at tilegne sig evne og skabe mulighed for, at anvende de kvalifikationer (faglige, personlige og sociale), som man er i besiddelse af.
Kompetenceudviklingsplanen på Botilbuddene består derfor af flere aspekter, herunder blandt andet;
- Uddannelse
- Kurser
- Supervision
- Oplæring
- Tema/gruppearbejde
Ansøgninger til opslåede stillinger modtages kun via kommunens rekrutteringssystem, som du får adgang til ved at åbne stillingsopslaget på kommunens hjemmeside. (eller via link ovenfor)
Ansøgninger om tilkaldetimer/afløsning modtages løbende.
Vi forventer minimum en kort motiveret ansøgning og et CV.
Vi bekræfter modtagelsen og lader høre fra os såfremt vi ønsker at se dig til en samtale.
Studerende og praktik
Nedenfor kan du kort læse om pædagog og PAU studerende, virksomhedspraktik, løntilskud og erhvervspraktik, hvilke er de typer studerende vi modtager.
Vi sætter stor pris på den udvikling en studerende tilbyder os andre. Der er læring i at blive set på med fremmede øjne, særligt af en studerende. Når fokus er på at stille spørgsmål til tilgang, metoder, relationer kvalificeres vores tanker og handlinger.
Vi er i høj grad opmærksomme på at ”nye mennesker”, i team’sene i kortere perioder, ikke må være til gene for borgerne. Vores mulighed for at modtage studerende, virksomhedspraktikanter og erhvervspraktikanter er derfor altid afhængig af den aktuelle situation i det enkelte team.
Pædagogstuderende
Vi har regelmæssigt pædagogstuderende. Flere af vores studerende har efterfølgende søgt og fået job hos os. Det tager vi som en anerkendelse .
Vi tager normalvis ikke studerende i prøvepraktik
Du kan se vores praktikstedsbeskrivelser her: Load PDF for både Trekløveret og Midgården
PAU studerende
Vi har selv flere uddannede pædagogiske assistenter og tager gerne i mod studerende. Oftest vil jeres praktikforløb blive fulgt af en praktikvejleder for de pædagogstuderende.
Virksomhedspraktik
Skal du i virksomhedspraktik så kan vi lejlighedsvist tilbyde praktik inden for områderne pædagogik/social/pleje, pedel/teknisk servicemedarbejder, køkkenmedhjælper og rengøring.
Muligheden for virksomhedspraktik er afhængig af vores aktuelle ressourcer på området og vil altid være baseret på en individuel vurdering af dine kompetencer og situation.
Hvis du er interesseret skal du henvende dig til din sagsbehandler i kommunen, som kan hjælpe dig med at undersøge mulighederne yderligere.
Løntilskud
Vi tilbyder lejlighedsvist løntilskudsjob, såfremt vi vurderer at der er en ledig stilling du kan søge efterfølgende og en reel mulighed for at vi kan opkvalificere dig til at varetage funktionen.
Erhvervspraktik
Erhverspraktikanter er velkomne i begrænset omfang i de teams, hvor borgerne og vores ressourcer kan håndtere dette. Hvis du gerne vil i erhvervspraktik hos os tilbyder vi dette inden for områderne pædagogik/social/pleje, pedel/teknisk servicemedarbejder, køkkenmedhjælper og rengøring.
Du skal sende en motiveret ansøgning til den daglige leder på det område du ønsker at søge.
Kontakt til Center for Botilbud
Leder Anne Julie Kimmer Lorentzen
Telefon: 51 19 25 56