
Hvis du bliver sygemeldt:
Det er din arbejdsgiver og/eller kommunen, der udbetaler sygedagpengene, når du er sygemeldt.
Sygedagpenge fra din arbejdsgiver
Får du ikke udbetalt fuld løn fra din arbejdsgiver, når du er syg, skal din arbejdsgiver udbetale sygedagpenge til dig i de første 30 kalenderdage.
Sygedagpenge fra kommunen
Hvis du ikke – eller ikke længere – har ret til løn eller sygedagpenge fra din arbejdsgiver, skal du anmode om sygedagpenge fra kommunen. Du skal søge om sygedagpenge fra kommunen via den digitale løsning Mit Sygefravær.
Hvis du bliver syg, og ikke har ret til løn under sygdom, har du mulighed for at søge om sygedagpenge.
Er du arbejdsgiver, og din ansatte bliver syg, har du mulighed for at søge om sygedagpengerefusion
Det er obligatorisk for virksomheder, at anmelde og anmode om refusion af sygedagpenge via NemRefusion /Virk.dk.
- Indberetning/anmodning om sygedagpenge: Virk.dk
- Lovstof og frister - Sygedagpenge .Nemrefusion
- Vejledninger til virksomheder til brug for indberetning
Husk at overholde tidsfristerne
Borgersupport af Mit Sygefravær:
Hvis du oplever tekniske problemer i forbindelse med Mit Sygefravær, kan du kontakte Mit Sygefravær's borgersupport på telefon 70 60 20 31 eller på mail borgersupport@mitsygefravaer.dk. Supporten kan kun hjælpe med tekniske problemer, som fx problemer med browser eller opsætning på din PC, signering inde i Mit Sygefravær, log-in problemer, upload af dokumenter i Mit Sygefravær eller lignende. Åbningstiderne er mandag - torsdag fra kl. 9.00 - 16.00 og fredag fra kl. 9.00 - 15.30.
Du skal underskrive i Mit Sygefravær MitID
Når dit sygefravær er anmeldt, er det obligatorisk at ansøge om sygedagpenge digitalt via selvbetjeningsløsningen Mit Sygefravær når din arbejdsgiver/A-kasse har indberettet sygefravær i Virk.dk/Nemrefusion.
Dette gælder også hvis du er selvstændig og har indberettet sygefravær.
I forbindelse med din sygefraværssag skal du give en række oplysninger til kommunen. Du skal indtaste oplysningerne i Mit Sygefravær.
Det obligatorisk at bruge Mit Sygefravær.
Hvis du er sygemeldt kan du:
- kontrollere arbejdsgiver/a-kassens oplysninger
- ansøge om sygedagpenge
- udfylde oplysningsskema
Selv om at du er fritaget for digital post, er du IKKE fritaget den digitale selvbetjeningsløsning.
NemID kan du få oprettet i Borgerservice.
Det er obligatorisk for virksomheder, at anmelde og anmode om refusion af sygedagpenge via NemRefusion /Virk.dk.
- Indberetning/anmodning om sygedagpenge: Virk.dk.
- Lovstof og frister - Sygedagpenge: Nemrefusion.
- Vejledning til virksomheder: Vejledninger til brug for indberetning.
Som selvstændig er det obligatorisk at anmelde sygefravær via nemrefusion/virk.dk.
- Indberetning/anmodning om sygedagpenge: Virk.dk
- Lovstof og frister - Sygedagpenge: Nemrefusion
- Vejledning til virksomheder: Vejledninger til brug for indberetning
For at få sygedagpenge, skal du huske at melde dig syg på Jobnet.
Som ledig kan du få sygedagpenge, hvis du er berettiget til arbejdsløshedsdagpenge.
For at få sygedagpenge skal du udfylde oplysningsskemaet digitalt på Mitsygefravær indenfor tidsfristen.
Du skal anmelde uarbejdsdygtighed på grund af sygdom senest 1 uge efter 1. fraværsdag
Anmeldelse af sygdom til kommunen.
Du skal som ledig melde dig syg på jobnet på din første sygedag. Din A-kasse udbetaler de første 14 dage.
Er du ikke dagpengeberettiget medlem af en A-kasse, men opfylder beskæftigelseskravet på de 26 uger, skal du melde dig syg til Team Dagpenge for udfyldelse af ansøgning om sygedagpenge, hvor du skal medbringe kopi af opsigelse. Første dag efter fratrædelsen.
Dokumentation
Kommunen kan forlange dokumentation på sygefraværet i form af en lægeerklæring, når det skønnes nødvendigt.
Når dit sygefravær er anmeldt, er det obligatorisk at ansøge om sygedagpenge digitalt via selvbetjeningsløsningen Mit Sygefravær når din arbejdsgiver/A-kasse har indberettet sygefravær i Virk.dk/Nemrefusion.
Dette gælder også hvis du er selvstændig og har indberettet sygefravær.
I forbindelse med din sygefraværssag skal du give en række oplysninger til kommunen. Du skal indtaste oplysningerne i Mit Sygefravær.
Det obligatorisk at bruge Mit Sygefravær.
Hvis du er sygemeldt kan du:
- Kontrollere arbejdsgiver/a-kassens oplysninger
- Ansøge om sygedagpenge
- Udfylde oplysningsskema
Selv om at du er fritaget for digital post, er du IKKE fritaget den digitale selvbetjeningsløsning.
NemID kan du få oprettet i Borgerservice.