Borgerrådgiveren kan f.eks.:
- Forklare, hvordan et brev eller en information fra kommunen skal forstås
- Hjælpe og vejlede borgere, som har svært ved at forstå en afgørelse eller konsekvenserne af afgørelsen
- Hjælpe med at finde rundt i organisationen og skabe kontakt til en relevant medarbejder
- Give information og rådgive om sagsbehandlingsprocedurer og klagemuligheder.
- Gå ind i sager, hvor borgeren er utilfreds med f.eks. kommunens sagsbehandling, sagsbehandlingstid eller personalets optræden
- Genskabe dialogen og mægle mellem borgeren og kommunen, hvis der er opstået en uoverensstemmelse eller konflikt
- Bruge borgernes oplevelser til at komme med forslag til, hvordan kommunens sagsbehandling kan blive bedre.
Borgerrådgiveren kan ikke:
- Behandle klager over det faglige indhold i afgørelser, som kommunen har truffet
- Behandle klager, som behandles af andre administrative klageinstanser – f.eks. Familieretshuset eller Ankestyrelsen
- Behandle klager vedrørende sager, der er indbragt for Ombudsmanden, de kommunale tilsynsmyndigheder eller domstolene
- Behandle klager over politiske beslutninger
- Ændre eller træffe afgørelser.
En gang om året laver borgerrådgiveren en beretning til Byrådet. Beretningen kan læses på kommunens hjemmeside. Beretningen skal sikre, at forslag til forbedringer og øvrige anbefalinger bliver lagt frem for Byrådet.
Kontakt
Pr. 1. marts 2022 kan borgere og virksomheder rette henvendelse til Gülüm Yalcin, der er ansat som borgerrådgiver i Halsnæs Kommune.
- Borgerrådgiver Gülüm Yalcin
- Mail: guyal@halsnaes.dk
- Telefon: 24 94 18 83
Telefontid
- Mandag- tirsdag 09.00 – 15.00
- Torsdag 10.00 - 18.00