Der føres tilsyn med pasningstilbuddene for at sikre, at de daglige aktiviteter understøtter dit barns udvikling, og sikrer den fornødne omsorg.
I Halsnæs Kommune er det området for Børn, Unge og Læring, der sørger for tilsyn med den daglige drift i dit barns dagtilbud. Dette gælder både kommunale dagtilbud og private dagtilbud godkendt af kommunen.
Tilsynene kan både gennemføres som anmeldte og uanmeldte tilsyn.
Udover de pædagogiske tilsyn bliver der også ført økonomiske tilsyn.
Her finder du rapporterne fra det seneste tilsyn.
Formålet med det pædagogiske tilsyn er helt overordnet at sikre, at dagtilbuddene drives go praktiseres i overensstemmelse med gældende lovgivning og Halsnæs Kommunes politikker og strategier på området. For et pædagogisk tilsyn er der derfor en tæt kobling til:
- Dagtilbudsloven
- Bekendtgørelse om pædagogiske mål og indhold i de seks læreplanstemaer
- Halsnæs Kommunes børne-, unge- og familiepolitik 2016 til 2020
- Halsnæs Kommunes strategi for tidlig indsats i dagtilbud, skole og Unge og Kulturcenter
Formålet med tilsynet er mere specifikt at styrke kvaliteten af den pædagogiske praksis. Det betyder, at udviklingsperspektivet er et helt centralt element i det pædagogiske tilsyn, hvor vi gennem observationer og i dialog med personalet drøfter og indkredser institutionens udviklingspotentiale.
Dagtilbuddet opfordres til at se tilsynet som en invitation til dialog, fælles refleksion og sparring. Et tilsyn er i høj grad en anledning til at glæde sig over alt det der går rigtig godt. Det er også en anledning til at få set nærmere på det, der kan eller skal blive bedre.
Der er med afsæt i intentionerne i den styrkede pædagogiske læreplan formuleret en række spørgsmål, som konsulenterne vil søge svar på, når de kommer ud i dagtilbuddet.
Listen af spørgsmål er ikke udtømmende, men er tænkt som pejlemærker, som er med til at målrette vores observationer og den efterfølgende dialog med dagtilbuddet.
- Hvordan præsenterer institutionen sig udvendigt og indvendigt
- Hvad signalerer/kommunikerer institutionen om sin opgave
- Er rummene/stuerne kodet til leg og læring
- Er rummene/stuerne indrettet overskueligt og hensigtsmæssigt
- Er legetøjet varieret, vedligeholdt og i brug
- Er der pænt og rent i institutionen
- Hvilke aktiviteter udfolder sig
- Er aktiviteterne tilrettelagte eller spontane
- Hvordan er tonen i huset
- Hvad tales der om, hvor og med hvem
- Hvor opholder de voksne sig i forhold til børnene
- Hvad laver de voksne
- Hvordan kommunikerer børn og voksne
- Hvordan håndteres konflikter og gråd
- Hvordan er kommunikationen med forældre
- Hvordan håndteres situationer, som opstår utilsigtet
Efter tilsynet sammenfatter de to udførende konsulenter deres observationer som forberedelse til et opfølgningsmøde der afholdes for hver virksomhed af 3 timers varighed. På opfølgningsmødet deltager institutionslederen, daglig pædagogisk leder, en medarbejderrepræsentant fra hver matrikel samt en forældrerepræsentant.
Vi forestiller os mødet som en dialog, der tager afsæt i de iagttagelser, der er gjort i forbindelse med tilsynene.
Efter opfølgningsmødet udarbejdes en rapport, som dagtilbuddet modtager til gennemlæsning og kommentering.
Når samtlige tilsyn og opfølgningsmøder er gennemført, udarbejder Børn, Unge og Læring en samlet orienteringssag til Udvalget for Skole, Uddannelse og Dagtilbud.