
Nyt pas
Hvis du overvejer at tage udenlands, bør du altid i god tid, sørge for at bestille et nyt pas inden din afrejse. Du skal altid møde personligt i Borgerservice for at bestille nyt pas - også selvom du har benyttet den digitale selvbetjeningsløsning.
OBS: Borgerservice i Halsnæs Kommune har kun fremmøde ved forudgående tidsbestilling (Gælder både i Frederiksværk og Hundested)
Priser for pas:
- Pas til børn 0-11 år: kr. 150,00 (ekskl. foto)
- Pas til børn 12-17 år: kr. 179,00 (inkl. fingeraftryk - ekskl. foto)
- Pas til personer over 18 år: kr. 891,00 (inkl. fingeraftryk - ekskl. foto)
- Pas til folkepensionister: kr. 379,00 (inkl. fingeraftryk - ekskl. foto)
Hvis du ikke kan fremvise et gyldigt eller udløbet pas ved ansøgning, eller fremvises passet i ødelagt stand, opkræves der dobbelt takst for udstedelse af nyt pas. (Gælder kun hvis du tidligere har haft dansk pas)
Du kan forberede pas-ansøgningen hjemmefra. Når du har udfyldt ansøgningen skal du bestille en tid i Borgerservice, for at afgive fingeraftryk samt underskrift. Personligt fremmøde gælder også for pas til børn. Husk at medbringe det gamle pas. Hvis du aldrig har haft et dansk pas før, skal du medbringe din fødsels- eller dåbsattest.
Pasfoto
Det er muligt at få taget et digitalt pasfoto (pris 140,00 kr.) til både dig og dit barn (barnet skal være fyldt 5 år) i Borgerservice. Er barnet yngre, skal du selv medbringe pasfoto. Du kan finde kravene til pasfoto ved at trykke på dette link.
Bemærk: Hvis du ønsker at få taget pasfoto i Borgerservice, bedes du gå direkte til fotostanderen for at tage foto, når du har registreret din ankomst til din aftalte tid på velkomst-standeren.
Samtykkeerklæring - børn under 18 år
Ved pas til børn/unge under 18 år skal begge forældremyndighedsindehavere afgive samtykke. Du kan afgive samtykke ved at underskrive med MitID direkte i pasansøgningen, som du finder link til nedenfor eller ved at klikke på "udfyld samtykke erklæring for børn under 18 år". Husk derefter at bestille tid til personligt fremmøde.
Du kan betale med alle danske betalingskort i Borgerservice i Halsnæs Kommune.
Afhentning af pas (kun i Frederiksværk)
Nu kan du afhente dit pas i vores dokumentboks uden tidsbestilling.
Dokumentboksen er placeret i hovedindgang A i ventearealet, på Rådhuspladsen 1, 3300 Frederiksværk.
Du kan afhente dit pas i Rådhusets åbningstider:
- Mandag: kl. 08.00 - 15.00
- Tirsdag: kl. 08.00 - 15.00
- Onsdag: kl. 08.00 - 15.00
- Torsdag: kl. 08.00 - 18.00
- Lørdag: kl. 10.00 - 12.00
Når du henter dit nye pas i dokumentboksen skal du huske følgende:
- Medbringe MitID
- Medbringe den SMS-kode der er tilsendt, når passet er klar
- Hvis dit pas ikke er afmeldt, skal det gamle pas medbringes
Du vælger afhentning i dokumentboksen, når du bestiller dit nye pas
Hvis du ikke har MitID:
Hvis du har modtaget en SMS om, at dit pas er klar til afhentning i Borgerservice, skal du bestille tid til afhentning.
Læs mere om pas
Herunder kan du læse flere informationer om fornyelse af pas.
Når du ønsker at få et pas, skal du henvende dig personligt i borgerservice uanset alder. Du kan frit vælge kommune.
Bestil tid til nyt pas
I nogle kommuner skal du bestille tid til nyt pas i den digitale selvbetjeningsløsning, inden du møder op i borgerservice. Undersøg med kommunen, om det er obligatorisk at bestille tid i forvejen.
Du bestiller tid via selvbetjeningsløsningen.
Alle nye pas skal indeholde fingeraftryk, så du får taget digitale fingeraftryk, når du bestiller et nyt pas. Dette gælder indtil videre ikke for børn under 12 år.
Forny dit pas
Hvis du vil forny dit pas, skal du huske at medbringe dit eksisterende pas, samt
- et vellignende foto, som lever op til billedkravene.
- Bemærk: i nogle kommuner er det et krav, at dit billede bliver taget i borgerservice. Undersøg derfor hos din kommune, om dette er et krav.
Du skal desuden medbringe et af de følgende dokumenter:
- din originale dåbs-, navne- eller fødselsattest
- dit sundhedskort eller anden egnet legitimation
- din fødselsattest, hvis du søger om pas til et unavngivet barn
Nyt pas eller mistet gammelt pas
Hvis du skal have et helt nyt pas, eller du ikke længere har dit gamle pas*, skal du medbringe
- et vellignende foto, som lever op til billedkravene.
- Bemærk: i nogle kommuner er det et krav, at dit billede bliver taget i borgerservice. Undersøg derfor hos din kommune, om dette er et krav.
og desuden
- din billedlegitimation (fx kørekort)
samt en af de følgende typer af dokumenter:
- din originale dåbs-, navne- eller fødselsattest
- dit sundhedskort eller anden egnet legitimation
- fødselsattest, hvis du søger om pas til et unavngivet barn
*Bemærk: Hvis du ikke længere har dit gamle pas, vil det koste dobbelt takst at få lavet dit pas (se mere under "Hvad koster et pas?").
Ved erhvervet dansk indfødsret
Såfremt du først senere i livet har erhvervet dansk indfødsret og dermed skal ansøge om dansk pas for første gang, skal du medbringe dokumentation for din danske indfødsret, fx i form af statsborgerretsbevis e.l.
Leveringstid
Det tager 11-15 hverdage, fra du har været i borgerservice, til du får dit nye pas.
Læs om regler for pasbilleder:
Afhentning med fuldmagt og dokumentation
I helt særlige nødstilfælde kan kommunen dispensere og lade andre personer end ansøger hente et pas. Hvis du afhenter pas for en anden person , skal du medbringe en fuldmagt samt dokumentation for pasansøgerens identitet (eksempelvis kørekort eller sygesikringsbevis).
Indehaveren eller indehaverne af forældremyndigheden skal underskrive
Husk, at hvis dit barn skal have et pas, skal den, der har forældremyndigheden over det barn, som søger om nyt pas, give samtykke, før passet udstedes. Begge forældre skal give samtykke, hvis begge forældre har del i forældremyndigheden. Du giver samtykke ved at underskrive ansøgningen.
Vær opmærksom på, at du sender pasansøgningen/samtykkeerklæringen til den kommune, hvis borgerservice du møder op i.
Flybilletter ved fornyelse af pas
Når du fornyer dit pas, får du altid et nyt pasnummer. Det er derfor vigtigt at være opmærksom på, at hvis du har købt flybilletter, og du har oplyst dit gamle pasnummer, så kan flybilletterne være ugyldige. Har du oplyst dit gamle pasnummer, kan du kontakte dit flyselskab, og så kan de måske ændre pasnummeret til det nye pasnummer, hvis det er nødvendigt.
Nyt pas for danskere bosiddende i udlandet
Hvis du er dansker, bor i udlandet og skal have et nyt dansk pas, er det billigst, hvis du bestiller passet, når du er på besøg i Danmark. Alle danske statsborgere kan få udstedt et pas ved personlig henvendelse til borgerservice i enhver kommune. Du behøver ikke at bo i kommunen eller have nogen særlig tilknytning til den.
Bemærk, at det er nødvendigt at møde fysisk op to gange; én gang i forbindelse med bestilling og en gang i forbindelse med afhentning af et nyt pas.Hvis du ikke kan komme til Danmark, kan du søge om pas på de danske ambassader og konsulater. På Udenrigsministeriets hjemmeside finder du landelisten. Her kan du klikke dig frem til, hvor ambassaden og/eller konsulaterne ligger i det enkelte land, samt hvordan du ansøger, hvad du skal betale og hvilke dokumenter, foto og andet du skal have med.
For at sikre hurtig og effektiv service, har Halsnæs Kommune indført tidsbestilling i Borgerservice. Du skal derfor bestille tid inden du møder personligt op.
Er du sent ude med bestillingen af dit pas, er der tre muligheder for levering af pas i hastetilfælde:
- forlængelse af eksisterende pas
- midlertidigt pas (nødpas)
- hastelevering.
Forlængelse
Du kan få forlænget dit eksisterende pas én gang ved et stempel, hvis dit pas er udløbet inden for de sidste tre måneder eller vil udløbe inden for kort tid, før du skal rejse. Men kun i det tilfælde, at det ikke er muligt at nå at bestille et nyt pas - fx ved et akut opstået behov for at rejse. Forlængelsen vil så gælde, til du kommer hjem fra din rejse - dog maksimalt et år. Forlængelsen koster ikke noget.
Du skal møde personligt op i borgerservice og have dit pas med. Muligheden for at få forlænget sit pas gælder også for børnepas. Her skal barnet møde personligt op. Hvis der er fælles forældremyndighed, skal begge forældre underskrive ansøgningen, men I behøver ikke begge to møde op. Du skal dog være opmærksom på, at ikke alle lande accepterer en forlængelsespåtegning i passet. Det er op til dig selv at undersøge, om dit rejsemål accepterer det. Det kan du gøre via dit rejsemåls ambassade i Danmark eller dit rejseselskab.
Midlertidigt pas (nødpas eller provisorisk pas)
Midlertidigt pas (nødpas eller provisorisk pas) kan udstedes, hvis:
- du har mistet dit pas
- du ikke har et pas
- du har glemt dit pas derhjemme, og ikke kan nå at hente det, før du skal rejse til et land, hvor pas er påkrævet (bemærk rejsen skal være umiddelbart forestående)
- dit pas er udløbet for mere end tre måneder siden.
Du kan kun få et nødpas, hvis du ikke kan nå at få et egentligt pas. Prisen er den samme som for det almindelige pas. Du skal til et borgerservicecenter for at få et nødpas. Bemærk, at du skal betale dobbelt pris for det midlertidige pas, hvis dit pas er bortkommet, eller du ikke kan nå at hente det, før du skal rejse. Selvom du finder passet senere, kan du ikke få refunderet pengene.
Nødpasset har nogle begrænsninger, som du skal være opmærksom på. Det udstedes kun for den periode, du er på rejse - og maksimalt et år. Der er lande, som fx USA, der ikke godkender nødpasset til indrejse. Du kan finde en oversigt over andre landes pas- og visumregler på Udenrigsministeriets hjemmeside.
Hastelevering
Hvis din afrejse er så tæt på, at du ikke kan vente på den almindelige levering på 11-15 hverdage, er der mulighed for hastebehandling. Den tager ca. 5 hverdage.
Priserne på pas (2023) inklusive gebyr for optagelse af fingeraftryk er:
- Børn 0-11 år: 150 kr.
- Børn 12-17 år: 179 kr.
- Personer 18 år - folkepensionsalderen: 891 kr.
- Personer i folkepensionsalderen: 379 kr.
Husk, at pris for et nyt foto til passet kommer oveni. Gebyr for optagelse af fingeraftryk er 29 kr. (2023) og er medregnet i ovenstående priser.
Vær opmærksom på, at prisen på udstedelse af pas eller udstedelse af nyt pas i gyldighedsperioden fordobles (2023), hvis du ikke kan fremvise et gyldigt eller udløbet pas ved ansøgning, eller hvis du fremviser passet i ødelagt stand i forbindelse med ansøgning om fornyelse af pas. Det skal være det seneste udstedte pas, du medbringer ved ansøgning.
Læs mere her på siden under "Hvis du mister dit pas".
- Pas til personer, der er fyldt 18 år, er gyldige i 10 år
- Pas til børn og unge mellem 2-18 år er gyldige i 5 år
- Pas til børn, der endnu ikke er fyldt 2 år, er gyldige i 2 år
Børn skal have deres eget pas, uanset hvor gamle de er, og skal også møde op personligt.
Ved fælles forældremyndighed skal begge forældre give samtykke
Hvis dit barn under 18 år skal have et pas, skal den, der har forældremyndigheden over det barn, som søger om nyt pas, give samtykke, før passet udstedes. Begge forældre skal give samtykke, hvis begge forældre har del i forældremyndigheden. Du giver samtykke ved at underskrive ansøgningen.
Vær opmærksom på, at du sender pasansøgningen/samtykkeerklæringen til den kommune, hvis borgerservice du møder op i. Når du ansøger om pas til dit barn, skal barnet være til stede.
Der gælder de samme regler for pas til børn som for pas til voksne, hvad angår fx kvaliteten af det medbragte foto. Dog skal børn under 12 år indtil videre ikke afgive fingeraftryk.
Unavngivne børn
Hvis dit barn ikke er navngivet, og I skal ud at rejse, skal du være opmærksom på, at enkelte lande som fx England og USA ikke kan garantere, at dit barn kan rejse ind i landet uden problemer.
Er du i tvivl, kan du henvende dig til dit rejsemåls ambassade eller konsulat i Danmark.
Danske børn født i udlandet skal have dansk pas
Hvis du er dansker og er blevet forældre mens du opholder dig i udlandet, skal dit barn have et dansk pas på lige fod med alle andre, for at rejse – uanset hvor der rejses til. Søg om dansk pas på den danske repræsentation/ambassade i landet på samme måde som der søges om pas i Danmark hos borgerservice.
Hvis dit barn rejser uden dig
Hvis dit barn under 18 år skal ud at rejse, og du som forælder eller værge ikke skal med, kan dit barn risikere at blive nægtet indrejse i nogle lande.
Der findes endnu ikke en liste over, hvilke lande det drejer sig om. Derfor er det en god idé på forhånd at kontakte ambassaden eller konsulatet for det land, dit barn skal rejse til. De vil kunne oplyse om reglerne for børn og unge under 18 år, der rejser ind i landet uden deres forældre eller værge.
Der er specielle krav til det fotografi, der skal bruges i dit pas:
- fotografiet skal være uden skader
- det skal ligne dig og have størrelsen 35 x 45 mm, hvor hovedet måler mellem 30-36 mm i højden
- billedet skal tages lige forfra og vise dit ansigt og det øverste af skuldrene
- hovedbeklædning må kun bæres, hvis det er af religiøse grunde, og pandeparti, kindben og hage skal være synlige
- ansigtet skal være jævnt belyst
- begge øjne skal være helt synlige og blikket rettet mod kameraet
- munden skal være lukket
- briller må ikke være tonede og skal være uden reflekser
- baggrunden skal være lys og uden skygger eller motiver.
Du kan få mere information om udstedelse af pas ved at henvende dig til kommunen og læse politiets regler for pasfoto.
- Det er muligt at få taget pasfoto i Borgerservice i Halsnæs Kommune mod forudgående tidsbestilling.
- Vi tager foto af både voksne og børn over 5 år. Er barnet yngre, skal du selv medbringe pasfoto.
Der skal fingeraftryk i alle nye pas, undtagen i pas til børn under 12 år. Det koster 29 kr. (2023) at få optaget digitale fingeraftryk til dit pas.
Dit gamle pas er stadig gyldigt
Gamle pas uden fingeraftryk vil fortsat være gyldige i hele passets løbetid.
Hvis du mister dit pas i Danmark, skal du melde det mistet til kommunen, som herefter opdaterer passet som mistet, hvorefter det ikke længere er gyldigt. I tilfælde, hvor passet er mistet i forbindelse med en strafbar handling (fx tyveri), skal passet meldes mistet hos politiet. Du kan herefter ved henvendelse til kommunen ansøge om nyt pas, som du selv skal betale.
I tilfælde, hvor du ikke kan fremvise et gyldigt eller udløbet pas ved ansøgning, eller fremviser passet i ødelagt stand i forbindelse med ansøgning om fornyelse af pas eller udstedelse af nyt pas i gyldighedsperioden, fordobles prisen (2023) for udstedelse af pas til:
- Børn 0-11 år: 300 kr.
- Børn 12-17 år: 358 kr.
- Personer 18 år - folkepensionsalderen: 1.782 kr.
- Personer i folkepensionsalderen: 758 kr.
Du skal være opmærksom på, at det kun er det senest udløbne pas, der kan bruges, hvis du fremviser et udløbet pas, når du ansøger om nyt pas. Læs mere under "Sådan ansøger du om eller fornyer et pas".
Hvis du først senere i livet har erhvervet dansk indfødsret og dermed skal ansøge om dansk pas for første gang, skal du medbringe dokumentation for din danske indfødsret, fx i form af statsborgerretsbevis eller lign.
Hvis du mister dit pas i udlandet, skal du politianmelde det på den lokale politistation og bede om en politirapport eller en kvittering. Den skal du tage med til den danske ambassade i det pågældende land sammen med to pasbilleder, der lever op til billedreglerne. Ambassaden kan udstede et nyt midlertidigt pas (nødpas), der gælder, til du kommer tilbage til Danmark. Du skal betale et gebyr eller timebetaling for udstedelsen af nødpasset.
Du kan søge om et ekstra pas, hvis du rejser i forbindelse med dit arbejde, og:
- dit pas er indleveret til visering,
eller
- dit pas har stempler eller viseringer, der kan gøre indrejse umulig i det land, du har planer om at rejse til.
Du skal dokumentere, at det er nødvendigt med et ekstra pas. Medbring en erklæring fra din arbejdsgiver og søg om det ekstra pas i kommunen. Prisen er den samme, som for almindeligt pas.
Erklæring/dokumentation fra arbejdsgiver skal indeholde følgende: At passet skal bruges i forbindelse med arbejdet og være påført pasansøgerens navn samt CPR-nummer. Erklæring/dokumentation skal være stemplet af arbejdsgiveren.
Normalt kan du ikke få ekstra pas til turist- og ferierejser.
Gyldighed for ekstra pas
Et ekstra pas må kun udstedes for rejsens varighed, dog maksimalt to år. Du skal aflevere dit ekstra pas tilbage til kommunen efter brug.
Hvis du har skiftet hele eller dele af dit navn ud, er det en god idé at få et nyt pas. Af sikkerhedsgrunde vil flyselskaber og rejsebureauer ikke lade dig rejse, hvis navnet på billetten og navnet i passet ikke er det samme.
Forny kørekort
Hvis du skal have fornyet dit kørekort, skal du bestille tid til personligt fremmøde i Borgerservice.
Som udgangspunkt er det ikke længere et krav, at du skal aflevere lægeattest når du fylder 70 år. Det kræver dog stadig lægeattest, hvis du skal have fornyet kørekortkategorierne: C1, C1/E, C, CE, D1, D1/E, D (lastbil og bus) samt ved erhvervsmæssig personbefordring. Lægeattest ved udløb og fornyelse af de nævnte kategorier påkræves altid, uanset din alder.
Hvis du tidligere har fået en kortere gyldighed af dit kørekort på grund af dine helbredsoplysninger, eller på grund af tvilv om ædruelighed, eller under påvirkning af andre bevisthedspåvirkende stoffer, skal du indlevere en lægeattest i forbindelsen med ansøgning om fornyelse af kørekort.
Du har nu mulighed for at udfylde lægeattesten digitalt tryk her
Det er muligt at få taget et foto til dit nye kørekort i Borgerservice i Halsnæs. Prisen er 140 kr. Hvis du ønsker at tage et foto i Borgerservice, bedes du gøre dette som det første, når du har registreret din ankomst til din aftalte tid.
Du kan tidligst forny dit kørekort 3 måneder før det udløber.
Du kan betale med alle danske betalingskort i Borgerservice i Halsnæs Kommune.
Herunder kan du læse mere om, hvordan du fornyer dit kørekort.
Når du vil henvende dig i kommunens borgerservice for at forny dit kørekort, skal du undersøge, om det er nødvendigt at bestille en tid inden. Når du møder op i borgerservice for at forny kørekortet, er følgende dokumentation nødvendig:
- et vellignende foto. Du kan selv medbringe et, eller du kan få taget et i borgerservice mod betaling.
- dit gamle kørekort
- identifikation (pas eller sundhedskort)
- evt. lægeattest (læs mere herom under overskriften "Hvornår skal jeg medbringe en lægeattest?")
- hvis du ikke er dansk eller nordisk statsborger: Du skal medbringe opholdstilladelse/opholdsbevis.
Krav til kørekortfoto:
Hvis du ikke har et kørekort af kreditkorttypen eller et gyldigt pas, skal du i stedet medbringe din originale dåbs- navne- eller fødselsattest, samt billedlegitimation.
Hvis du bruger kørekort-appen, skal du oprette dig i appen igen, når du fornyer dit kørekort. Når du fornyer dit kørekort, er det vigtigt, at du medbringer dit fysiske kørekort.
Der er specielle krav til det fotografi, der skal bruges i dit kørekort:
- fotografiet skal være uden skader
- det skal ligne dig
- have størrelsen 35 x 45 mm, hvor hovedet måler mellem 30-36 mm i højden
- billedet skal tages lige forfra og vise dit ansigt og det øverste af skuldrene
- hovedbeklædning må kun bæres, hvis ansøger anmoder om det af religiøse grunde. Hvis der gives tilladelse, skal pandeparti, kindben og hage være tydelige og synlige ansigtet skal være jævnt belyst begge øjne skal være helt synlige og blikket rettet mod kameraet
- munden skal være lukket
- briller må ikke være tonede og skal være uden reflekser
- baggrunden skal være lys og uden skygger eller motiver.
Hvis du bruger kørekort-appen, skal du oprette dig i appen igen, når du fornyer dit kørekort. Når du fornyer dit kørekort, er det vigtigt, at du medbringer dit fysiske kørekort.
Læs mere om krav til billeder og dokumentation hos Færdselsstyrelsen:
Prisen for et nyt kørekort afhænger af hvilke(n) kategori(er) du har og om dit kørekort tidligere har været begrænset af helbredsmæssige årsager.
De forskellige gebyrer følger Færdselsloven, og du kan se en opdateret liste over alle gebyrer for udstedelse, fornyelse og ombytning af kørekort på Færdselsstyrelsens hjemmeside.
Du skal som udgangspunkt ikke vedlægge lægeattest, når du skal forny kørekort til kategorierne AM, A1, A2, A, B og B/E, samt T/M:
- AM (lille og stor knallert)
- A1, A2 og A (lille, mellemstor og stor motorcykel)
- B og B/E (almindelig bil og bil med stort påhængskøretøj)
- T/M kørekort til traktor/motorredskab.
Hvis dit kørekort tidligere har været udstedt med en tidsbegrænsning af helbredsmæssige årsager, skal du medbringe en lægeattest når du skal forny dit kørekort.
Du skal altid vedlægge en lægeattest, hvis du skal forny et kørekort i kategorierne C1, C1/E, C, C/E, D1, D1/E, D og D/E, samt kørekort til erhvervsmæssig personbefordring:
- C1 og C (lille og stor lastbil)
- C1/E, C/E, D1/E, D/E (henholdsvis lille lastbil, stor lastbil, lille bus og stor bus med stort påhængskøretøj)
- D1 og D (lille og stor bus)
- kørekort til erhvervsmæssig personbefordring.
Når dit kørekort er ved at udløbe, skal du henvende dig til en af landets kommuner, som vurderer om betingelserne for fornyelse af kørekortet er opfyldt.
Den 1. juli 2017 trådte der nye regler i kraft om fornyelse af kørekort for ældre. Det betyder, at hvis du er fyldt 70 år eller mere, og du skal have fornyet dit kørekort, skal du som udgangspunkt ikke aflevere en lægeattest, når du ansøger om fornyelse af dit kørekort. Dit kørekort kan tidligst fornyes 3 måneder inden du fylder 70 år.
Kørekort til gruppe 1 udstedes som udgangspunkt med en gyldighed på 15 år, medmindre kørekortet begrænses som følge af helbredsmæssige forhold.
Gruppe 1:
AM - Stor knallert
A1 - Lille motorcykel
A2 - Mellemstor motorcykel
A - Stor motorcykel
B - Almindelig personbil
BE - Almindelig bil med stort påhængskøretøj
TM - Traktor og motorredskab
Du skal være opmærksom på, at hvis dit kørekort tidligere har været tidsbegrænset af helbredsmæssige årsager, skal du fortsat aflevere en lægeattest ved fornyelse, ligesom dit kørekort kan blive tidsbegrænset.
Det er ikke altid muligt ved indleveringen af ansøgningen at se om der skal afleveres en lægeattest, da det kan kræve en nærmere undersøgelse af sagen at se om kørekortet tidligere har været begrænset af helbredsmæssige årsager.
Et kørekort er gyldigt i den periode, der er anført på kørekortet.
Gyldighedstid for kørekort i kategorierne AM, A1, A2, A, B og B/E samt til traktor/motorredskab
Kørekort, som udstedes efter 19. januar 2013, får som udgangspunkt følgende gyldighedsperiode:
15 år:
- AM (lille og stor knallert)
- A1, A2 og A (lille, mellemstor og stor motorcykel)
- B og B/E (almindelig bil og bil med stort påhængskøretøj)
- kørekort til traktor/motorredskab.
Du skal være opmærksom på, at kørekortet som følge af helbredsmæssige grunde, kan udstedes med kortere gyldighed end 15 år.
Gyldighedstid for kørekort i kategorierne C1, C1/E, C, C/E, D1, D1/E, D og D/E samt kørekort til erhvervsmæssig personbefordring
Kørekort, som udstedes efter 19. januar 2013, får som udgangspunkt følgende gyldighedsperiode:
5 år:
- C1 og C (lille og stor lastbil)
- D1 og D (lille og stor bus)
- C1/E, C/E, D1/E, D/E (henholdsvis lille lastbil, stor lastbil, lille bus og stor bus med stort påhængskøretøj)
- kørekort til erhvervsmæssig personbefordring.
Gyldighedstid for personer over 70 år
Gyldighedstiden for kørekortet i kategorierne C1, C1/E, C, C/E, D1, D1/E, D og D/E samt kørekort til erhvervsmæssig personbefordring vil afhænge af din alder på tidspunktet for udstedelsen:
- fyldt 70 år, men ikke 71: Fire år
- fyldt 71 år, men ikke 72 år: Tre år
- fyldt 72 år, men ikke 80 år: To år
- fyldt 80 år: Et år
Kørekort kan - bl.a. som følge af helbredsmæssige grunde - udstedes med kortere gyldighed end 5 år.
Hvis det er mere end tre år siden, dit kørekort udløb, skal du normalt aflægge og bestå en kontrollerende køreprøve (teori- og praktisk prøve), inden du kan få udstedt et nyt kørekort
Kørekort af EF- eller EU-modellen, der er udstedt før den 19. januar 2013, er fortsat gyldige og bevarer indtil videre den gyldighedsperiode, som er anført på kortet.
Alle kørekort skal dog senest 18. januar 2033 være ombyttet til den nye EU-kørekortmodel, som til forveksling ligner et kreditkort.
Hvis du ændrer navn, er det ikke lovpligtigt, at du skal ansøge om nyt kørekort, men du kan godt ansøge om et duplikatkørekort med det nye navn.
Duplikatkørekort er en kopi af det kørekort du har, blot med dit nye navn. Du kan ansøge om et duplikatkørekort ved enhver kommune i Danmark.
Det koster 280 kr. (2023) at få udstedt et nyt (duplikat) kørekort.
Hvis du vil klage over begrænsninger i gyldigheden af dit kørekort, skal du sende din klage til den kommune eller politikreds, som har truffet afgørelsen. Kommunen eller politikredsen videresender så klagen til Færdselsstyrelsen sammen med sagen. Klagefristen er fire uger fra den dag, kommunens eller politikredsens afgørelse er meddelt.
Læs mere om klagesager og behandling af klager hos Færdselsstyrelsen.
Mistet, slidt eller ødelagt kørekort
Herunder kan du læse mere om, hvad du gør, hvis dit kørekort er mistet eller slidt.
Hvis du mister dit kørekort eller hvis dit kørekort er
slidt, knækket eller ødelagt, skal du møde personligt op i borgerservice for at
ansøge om at få udstedt et duplikatkørekort.
Husk, at flere kommuner kræver tidsbestilling inden fremmøde i Borgerservice.
Duplikatkørekort er en kopi af det
kørekort, du har mistet. Duplikatkørekortet er derfor dit nye kørekort.
Du kan ansøge om et duplikatkørekort ved enhver kommune i Danmark.
Priser på duplikatkørekort, midlertidigt erstatningskørekort, internationalt kørekort og turistkørekort (2023) | Pris |
Midlertidigt erstatningskørekort, bortset fra kategori LK og AM (lille og stor knallert) | 170 kr. |
Udstedelse af duplikatkørekort, bortset fra kategori LK og AM (lille og stor knallert) | 280 kr. |
Udstedelse af duplikatkørekort til kategori LK og AM (lille og stor knallert) | 140 kr. |
Udstedelse af internationalt kørekort | 25 kr. |
Udstedelse af turistkørekort | 0 kr. |
Midlertidigt erstatningskørekort til kategori LK og AM (lille og stor knallert) | 140 kr. |
Du kan også se de aktuelle priser for duplikatkørekort på Færdselsstyrelsens hjemmeside.
- Du kan få udstedt et duplikatkørekort, hvis:
- Hvis du mister dit kørekort
- Hvis dit kørekort er meget slidt, knækket eller ødelagt
- Hvis du skifter navn
- Hvis du ønsker et kørekort af kreditkorttypen
- Hvis du har sædvanlig bopæl i Danmark og mister dit kørekort som er udstedt i et af de andre EU- eller EØS-lande
Du skal være opmærksom på, at alle kørekort, der udstedes fra den 19. januar 2013, er gyldige i højest 15 år afhængig af dit kørekorts kategori(er), alder og dit helbred.
Mens du venter på, at du får et duplikatkørekort (kopi
af det mistede kørekort, og som erstatter dit gamle, varige kørekort), kan du
ansøge om at få et midlertidigt kørekort ved Borgerservice i din kommune.
Husk, at flere kommuner kræver tidsbestilling inden fremmøde i Borgerservice.
Det midlertidige kørekort udstedes med det samme.
Begrænsninger ved et midlertidigt kørekort
Et midlertidigt kørekort er gratis og gælder kun i Danmark, Norge, Sverige, Finland og Island. Det midlertidige kørekort gælder kun i en begrænset periode og kun frem til, du får dit nye kørekort - duplikatkørekortet.
Hvis du skal køre i udlandet, bortset fra Norge, Sverige, Finland og Island, og ikke kan nå at få udstedt et nyt kørekort, kan du få udstedt et midlertidigt erstatningskørekort.
Du kan søge om at få udstedt et midlertidigt erstatningskørekort hvis:
- dit duplikatkørekort (dit nye kørekort) ikke kan nå at blive udstedt, inden du skal bruge det
- du skal køre bil i udlandet – bortset fra Finland, Island, Norge og Sverige.
Priser på ombytning af kørekort (2023) | Pris |
Ombytning af udenlandsk kørekort til dansk kørekort, bortset fra kategori LK og AM (lille og stor knallert) |
280 kr. |
Ombytning af udenlandsk kørekort til dansk kørekort til kategori LK og AM (lille og stor knallert) | 140 kr. |
Tvungen ombytning som følge af nye regler og lignende | 140 kr. |
Se de aktuelle priser på Færdselsstyrelsens hjemmeside.
Du skal henvende dig i kommunens borgerservice for at
ansøge om udstedelse af et duplikatkørekort (nyt kørekort) eller midlertidigt
kørekort. Du kan ansøge ved enhver kommune i Danmark.
Husk, at flere kommuner kræver tidsbestilling inden fremmøde i Borgerservice.
Hvis du har mistet kørekortet, skal du underskrive en erklæring under strafansvar. Du underskriver erklæringen på kommunen. Finder du dit kørekort igen efter at have fået et duplikatkørekort (nyt kørekort), skal dit oprindelige kørekort afleveres til kommunen.
Inden du møder op i Borgerservice, skal du først sikre dig, om der kræves tidsbestilling inden fremmøde. Herudover skal du medbringe:
- et fotografi
- gyldig legitimation, eksempelvis gyldigt pas
- opholdstilladelse, hvis du ikke er dansk statsborger
Der er specielle krav til det fotografi, der skal bruges i dit kørekort:
- fotografiet skal være uden skader
- det skal ligne dig og have størrelsen 35 x 45 mm, hvor hovedet måler mellem 30-36 mm i højden
- billedet skal tages lige forfra og vise dit ansigt og det øverste af skuldrene
- hovedbeklædning må kun bæres, hvis det er af religiøse grunde, og pandeparti, kindben og hage skal være synlige
- ansigtet skal være jævnt belyst
- begge øjne skal være helt synlige og blikket rettet mod kameraet
- munden skal være lukket
- briller må ikke være tonede og skal være uden reflekser
- baggrunden skal være lys og uden skygger eller motiver.
Hvis du vil klage over en afgørelse, skal du sende din klage til den kommune, som har truffet afgørelsen. Kommunen videresender så klagen til Færdselsstyrelsen sammen med sagen. Klagefristen er fire uger fra den dag, kommunens afgørelse er meddelt.