Beboerklagenævnet

Hvad er beboerklagenævnet?

Beboerklagenævnet kan træffe afgørelser i tvister (uenigheder) mellem lejere og udlejere i almene boliger inden for nærmere angivne områder i Almenlejeloven.
 
Beboerklagenævnet består af en jurist (formand), en lejerrepræsentant og en udlejerrepræsentant.
 
Bor du til leje i en privat udlejningsejendom, skal du henvende dig til Huslejenævnet.

Halsnæs Kommune varetager sekretariatsbetjeningen for Det Fælles Beboerklagenævn for Halsnæs og Gribskov Kommune.

Beboerklagenævnet er upartisk

Beboerklagenævnet kan IKKE hjælpe en lejer med at føre sag mod sin udlejer.

Beboerklagenævnet tager heller ikke parti og holder ikke med den ene part i en sag. Nævnet har i stedet en funktion, som kan siges at ligne domstolenes måde at fungere på.

Råd og vejledning

Beboerklagenævnets sekretariat kan alene vejlede om, hvordan man konkret bærer sig ad med at indbringe en sag. 

Beboerklagenævnet er ikke et rådgivningsorgan og yder således ikke vejledning til parterne i en tvist.

Hvis man har brug for råd og vejledning, kan man gå til en advokat. Man kan også søge hjælp ved lejer- eller udlejerorganisationer eller ved retshjælpen - f.eks. Lejerens Frie Retshjælp, som er en gratis retshjælp til alle, der henvender sig med lejeretlige problemstillinger.

Læs mere

Beboerklagenævnet kan behandle sager om: 

  • Vedligeholdelse og istandsættelse ved fraflytning samt tilbagebetaling af depositum
  • Boligens stand ved indflytning og i lejeperioden
  • Overholdelse af formelle regler for varsling af lejeforhøjelse
  • Retten til at foretage installationer og forbedringer i lejemålet
  • Råderet
  • Vand- og varmeregnskaber
  • Betaling for fællesantenne og adgang til teletjeneste
  • Retten til fremleje, fortsættelse eller bytte af lejemål
  • Lovligheden af beslutninger truffet af de beboerdemokratiske organer
  • Anvisning af almene familieboliger
  • Husordensovertrædelser.

Beboerklagenævnet kan IKKE behandle:

  • Sager om erhvervslejemål
  • Tvister mellem lejer og udlejer i private udlejningsejendomme
  • Spørgsmål om opsigelse eller ophævelse af et lejemål
  • Spørgsmål om lejens størrelse
  • Forholdsmæssigt afslag i lejen som følge af mangler ved det lejede
  • Spørgsmålet om, hvorvidt en beslutning truffet af de beboerdemokratiske organer er hensigtsmæssig
  • Sager om mistet anciennitet.

Både udlejer og lejer kan indbringe sager for Beboerklagenævnet.

Hvis Beboerklagenævnet vurderer, at en egentlig bevisførelse er nødvendig, eksempelvis vidneafhøringer, syn og skøn m.v., kan nævnet afvise sagen og henvise den til behandling i Boligretten.

De sager, som Beboerklagenævnet ikke har kompetence til at behandle (falder udenfor nævnets område), skal i stedet indbringes for Boligretten.

Ønsker du at indbringe en sag for Beboerklagenævnet, skal du henvende dig skriftligt med en præcis angivelse af, hvad nævnet skal tage stilling til.

Der stilles i øvrigt ingen formelle krav til, hvordan du skal udforme indbringelsen af sagen. 

Du skal sende klagen til Beboerklagenævnets sekretariat enten via digital post, email til mail@halsnaes.dk eller i papirform til: 

Beboerklagenævnet 
Halsnæs Kommune
Rådhuspladsen 1
3300 Frederiksværk

Se hvad det koster at indbringe en sag for Beboerklagenævnet i afsnittet "Hvad koster det?".

Det er vigtigt, at du dokumenterer dit krav og som minimum fremsender kopi af  lejekontrakt og relevant korrespondance.
Husk kontaktoplysninger både på dig selv og den lejer eller det boligselskab, som du klager over.

Som minimum skal der altid fremsendes en kopi af lejekontrakten, når en sag indbringes.

Nedenfor er eksempler på dokumenter, som nævnet i mange tilfælde ønsker kopi af.

Sager om istandsættelse efter fraflytning:

  • Indflytningsrapport
  • Mangelliste fra lejer ved lejeforholdets begyndelse
  • Indkaldelse til flyttesyn
  • Udflytningsrapport
  • Foreløbig flytteopgørelse
  • Endelig flytteopgørelse
  • Eventuel korrespondance mellem parterne
  • Eventuel billeddokumentation med dato for optagelse
  • Eventuelle fakturaer på istandsættelsen

Sager om vedligeholdelsesmangler:

  • Indflytningsrapport
  • Eventuel korrespondance mellem parterne

Forbrugsregnskaber:

  • Dokumentation for, at lovgivningens krav til et forbrugsregnskab er overholdt, herunder formalia, frister og klagevejledning (udlejer)
  • I nogle tilfælde de seneste 3 års forbrugsregnskaber.

Gebyrer for behandling af sager i Beboerklagenævnet (2024):

  • Det koster 167 kr. at få behandlet en sag i Beboerklagenævnet.
  • Beløbet indsættes på konto 4319-0010178770. Ved indbetalingen anføres ”BKN” og lejemålets adresse.

Ovenstående beløb reguleres den 1. januar hvert år.

Der er ikke yderligere omkostninger forbundet med sagsbehandlingen i nævnet.

Huslejenævnet afgør selv, hvilke undersøgelser der skal foretages. Nævnet indhenter de nødvendige oplysninger hos sagens parter og eventuelt hos offentlige myndigheder.

Hvis sagens parter ønsker at udtale sig, skal dette ske skriftligt. De oplysninger, du selv fremlægger i sagen, bliver forelagt din modpart.

Det er vigtigt, at du svarer på nævnets henvendelser. Manglende svar kan nemlig medføre, at nævnet træffer afgørelse i overensstemmelse med din modparts påstand og lægger hans eller hendes fremstilling af sagen til grund for afgørelsen. Fristen for svar er som udgangspunkt 2 uger.

Beboerklagenævnet foretager ikke vidneafhøringer, da denne form for bevisførelse hører under domstolene. Kun i forbindelse med sager om overtrædelse af husorden vil parterne blive indkaldt til at afgive forklaring hos indklagede. Ved den type besigtigelser deltager - ud over nævnets formand, medlemmer og sekretær - en socialt sagkyndig.

Nævnet benytter digital post

Al korrespondance fra Beboerklagenævnet foregår med digital post til modtagerens e-boks. Nævnets afgørelse sendes også med digital post.

Vær opmærksom på Boligrettens 4 ugers ankefrist.

I Lov om offentlig digital post fremgår det, at meddelelser, der sendes under anvendelse af Offentlig Digital Post, anses for at være kommet frem på det tidspunkt, hvor meddelelsen er tilgængelig for modtageren i postløsningen (e-boks). 

Besigtigelse

Beboerklagenævnet foretager i nogle sager besigtigelse af det omtvistede lejemål.

Besigtigelse vil normalt finde sted om eftermiddagen den dag, hvor nævnet har møde, og det varer typisk mellem 15-30 minutter.

Sagens parter bliver indkaldt til besigtigelsen med mindst en uges varsel.

Ved besigtigelsen deltager nævnets formand, medlemmer og sekretær.

Sagsforløb:

  1. Udlejer eller lejer indbringer sagen og indbetaler samtidig et gebyr. Indbringelse skal ske skriftligt
  2. Beboerklagenævnet identificerer tvisten, der som regel fremgår af indbringelsesbrevet
  3. Beboerklagenævnet registrerer sagen i kommunens interne sagssystem
  4. Inden en uge underretter Beboerklagenævnet den anden part om indbringelsen
  5. Beboerklagenævnet sender kopi af klagen til modparten til høring
  6. Beboerklagenævnet anmoder ofte parterne om yderligere oplysninger til sagen
  7. Eventuelt høringssvar sendes til orientering/høring hos modparten. Sagens parter er således hele tiden oplyste om dokumenterne i sagen. Et eventuelt manglende svar fra den ene part kan fortolkes på en måde, der falder ud til modpartens fordel
  8. Beboerklagenævnet må indhente fornødne oplysninger hos andre offentlige myndigheder. Det kan f.eks. være oplysninger fra BBR, CPR mv.
  9. Beboerklagenævnet foretager af og til besigtigelse af de omtvistede lejemål. Dette sker fortrinsvis i sager om vedligeholdelsesmangler og overtrædelse af husorden
  10. På et møde drøfter Beboerklagenævnet sagens oplysninger og dokumentationer. Ud fra det træffer nævnet afgørelse i sagen eller beslutter at indhente yderligere oplysninger. Afgørelsen træffes ved almindelig stemmeflerhed
  11. Beboerklagenævnets afgørelse udsendes af sekretariatet
  12. Klagevejledning fremgår altid af afgørelsen/kendelsen. Der kan klages til Boligretten inden 4 uger fra modtagelsen af afgørelsen
  13. Oplysning om, hvem afgørelsen er sendt til, fremgår ligeledes af afgørelsen/kendelsen
  14. Afgørelsen protokolleres
  15. Nævnets kompetence fremgår af Almenlejelovens § 100, men kan også fremgå af de enkelte lovbestemmelser.

Sagsbehandlingstiden afhænger af sagens omfang og karakter. Der er dermed stor forskel på, hvor hurtigt en sag kan afgøres.

Sagsbehandlingstiden afhænger også af, hvor hurtigt parterne svarer på nævnets henvendelser. Sagens parter får typisk en svarfrist på 14 dage, men nævnet kan også fastsætte en kortere frist. Du kan anmode om en fristforlængelse hos Beboerklagenævnet, hvis særlige omstændigheder taler for det.

En sag varer typisk 2-3 måneder.

Når der er truffet afgørelse, er Beboerklagenævnet for så vidt ude af sagen og foretager sig derfor ikke yderligere.

Det er parterne selv, der skal sørge for, at afgørelsen bliver efterlevet.

Er du ikke enig?

Er du ikke enig i Beboerklagenævnets afgørelse, kan du klage til Boligretten i Helsingør (Gribskov Kommune) eller Boligretten i Hillerød (Halsnæs Kommune). Dette skal du gøre, inden der er gået 4 uger, fra du har modtaget afgørelsen.

Beboerklagenævnet kan ikke være dig behjælpelig med at klage til Boligretten. Du kan eventuelt rette henvendelse til Boligretten for yderligere informationer. Du kan også kontakte en advokat, Retshjælpen m.v.

Hvordan får jeg mit tilgodehavende?

Beboerklagenævnet kan ikke hjælpe med inddrivelse af evt. krav. Kontakt eventuelt Retshjælpen eller en advokat for yderligere oplysninger - se afsnittet "Nyttige links".

Når Beboerklagenævnet har truffet en afgørelse, er nævnet ude af sagen.

Er du utilfreds med nævnets afgørelse, kan du indbringe den for Boligretten inden for 4 uger. Dette kan du ikke gøre ved at henvende dig til nævnet. Du skal i stedet indgive en stævning til Boligretten i Helsingør (Gribskov Kommune) eller Boligretten i Hillerød (Halsnæs Kommune). Se mere på domstol.dk

Hverken nævnet eller Boligretten kan hjælpe parterne med at få sagen indbragt. Ønsker du hjælp til at udfærdige en stævning i overensstemmelse med Retsplejelovens regler, kan du søge bistand hos en advokat, lejer- eller udlejerorganisationer eller retshjælpen.

Efterlever din modpart ikke afgørelsen, må du fortsætte sagen ved domstolene. Nævnet kan ikke hjælpe dig med at opkræve et evt. tilgodehavende.

Beboerklagenævnet kan afgøre tvister om udlejers pligt til renholdelse, vedligeholdelse og fornyelse af det lejede. I den forbindelse kan Beboerklagenævnet give udlejeren påbud om udbedring af vedligeholdelsesmangler, men Beboerklagenævnet kan ikke give påbud om, at udlejeren skal udføre forbedringer.

Beboerklagenævnet tager ikke stilling til krav om kompensation/erstatning for lejetab, skade på indbo og lignende.

Du skal være opmærksom på, at Beboerklagenævnet ikke har den byggetekniske ekspertise til at fastslå, hvorvidt der er tale om skimmelsvamp og årsagen hertil. Nævnet har heller ikke mulighed for at foretage målinger eller indgreb i det lejede. 

Henvendelser om skimmelsvamp skal i de fleste tilfælde ske til byggemyndigheden i Halsnæs eller Gribskov Kommune.

Skimmelsvamp

Gribskov Kommune

Nævnet vejleder dig om, hvilke typer sager du kan indbringe for Beboerklagenævnet, og hvordan du skal forholde dig i forbindelse med indbringelsen.

Beboerklagenævnet er en neutral instans og yder derfor ikke råd og vejledning til lejer eller udlejer, ligesom nævnet ikke optræder på den ene parts side. Det er således ikke Beboerklagenævnets opgave at hjælpe lejere med at føre sag mod udlejere eller omvendt.

Du kan søge hjælp hos en advokat, lejerorganisationer, udlejerorganisationer eller retshjælpen. Retshjælpen er gratis, men det må forventes, at du melder dig ind i lejer- eller udlejerorganisation, hvis du ønsker at få hjælp der.

Se afsnittet "Nyttige links".

I perioden 2022-2025 er Beboerklagenævnets medlemmer:

  • Formand Monica Skipper Olsen 
  • Nævnsmedlem Lars Schmidt, udlejerrepræsentant 
  • Nævnsmedlem Erik Jacobsen, lejerrepræsentant

Beboerklagenævnet er fælles for Halsnæs og Gribskov Kommuner, men holder til på Halsnæs Rådhus.

Beboerklagenævnet består af tre medlemmer - en formand og to nævnsmedlemmer. Formanden, der skal være jurist, beskikkes af direktøren for Statsforvaltningen efter indstilling fra Byrådet. De to andre medlemmer udpeges af byrådet efter indstilling fra de større lejerforeninger og de almene boligorganisationer i de to kommuner.

Beboerklagenævnets valgperiode udløber den 31. december 2025.